انواع سیم برق؛ تفاوت و کاربردهای آن

انواع سیم برق

به اطرافمان که نگاه می کنیم، بیشتر وسایل به جریان برق متصل هستند، ساختمان‌ها، خانه‌ها و مراکز به وسیله‌ای نیاز دارند که به منبع انرژی متصل شوند. برقرار سازی این فرایند توسط سیم‌ها ایجاد می‌شود. شروع استفاده از سیم‌های برق از سال 1850 بوده که به‌تازگی برق کشف شده بود که استفاده آن در مکان‌های عمومی مثل ایستگاه‌های قطار و فانوس‌های دریایی بوده است. در ایران تاریخچه‌ی سیم به سال 1282 باز می‌گردد که شخصی به نام محمدحسین امین‌الضرب که به پدر برق ایران هم ملقب شد، سیم را از کارخانه‌ی فرانسوی وارد ایران کرد. در فرانسه کلمه‌ی سیم «س دوزم» گفته می‌شود. برای آشنایی با انواع سیم برق و تفاوت آن‌ها در ادامه همراه ما باشید.

سیم

سیم در واقع وسیله‌ای برای انتقال دادن جریان‌های الکتریکی از مکانی به مکان دیگر که در ابعاد و جنس‌های مختلفی به بازار عرضه می‌گردد. سیم دو بخش هادی و عایق تشکیل شده که هادی الکتریسیته برای انتقال جریان الکتریکی از یک مکان به مکان دیگر است. از انواع سیم برق‌ها، سیم‌های مسی شامل هادی جریان الکتریسیته از جنس مس است و همچنین سیم‌های آلومینیومی هادی جنس آلومینیومی دارند. از نظر کیفیت این دو سیم، سیم مسی به دلیل رسانایی قوی‌تری که دارد نسبت به سیم آلومینیومی کمی برتری و هزینه‌ی بیشتری دارد. انواسیم و حتی کابل را می‌توانید در سایت صنعت نور می‌توانید مشاهده فرمایید.

انواع سیم برق به دو صورت روکش‌دار و بدون روکش به بازار عرضه می‌گردد. سیم‌های بدون روکش فقط از یک جریان هادی الکتریسیته استفاده ولی سیم روکش‌دار علاوه بر هادی، یک عایق نیز دارد. کاربرد سیم‌های مسی و آلومینیوم روکش‌دار در بین انواع سیم‌ برق موجود در بازار بیشتر است.

سیم مفتولی

این سیم‌ها بر اساس قطر (میلی‌مترمربع) اندازه و کاربرد مشخص می‌شود. سیم‌هایی با قطر 10 یا 20 میلی‌مترمربع برای ساختمان‌ها کاربرد دارد. این نکته را توجه داشته باشید که سیم‌ها هرچقدر قطر بیشتری داشته باشند، جریان بیشتری عبور می‌دهند.

انواع سیم برق:

  • سیم مفتولی
  • سیم نیمه افشان
  • سیم افشان
  • سیم کواکسیال

سیم مفتولی:

از انواع سیم برق‌ها سیم مفتولی، تک‌لایه یا سیم خشک، یک رسانای منحصربه‌فرد شمرده می‌شود که با یک‌لایه از عایق PVC محافظت می‌شود. کاربرد سیم مفتولی در بین انواع سیم برق‌ها در ساختمان‌سازی است. از این سیم به دلیل نرم بودن و قابلیت فرم دهی، در تابلو برق‌ها هم استفاده‌ی فراوانی می‌کنند. سیم مفتولی در زیر گچ و داخل لوله هم قابل‌استفاده شمرده می‌شود. این سیم از یک‌رشته تشکیل شده و همچنین ولتاژ نامی این سیم 450/750 ولت است. این سیم مفتولی سطح مقطع مختلفی دارد، از 1.5 تا 240 میلی‌متر ادامه دارد. این سیم به نسبت با دیگر سیم‌های موجود مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و پوسیدگی و قیمت کمتری نیز دارد.

  • بسیار سازگار با تمام مناطق جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی.
  • مقاوم در برابر نم و هوای مرطوب و زنگ‌زدگی دارد.
  • مقاوم نسبت به ساییدگی و پیچیده شدن
  • به‌صرفه و مناسب بودن از نظر اقتصادی
  • با شرایط مناسب خودش می‌تواند حدوداً 70 سال عمر داشته باشد.

سیم نیمه افشان:

ساختمان سیم‌های نیمه افشان همانند سیم‌های مفتولی است که همچنان در زمینه‌های مشابه کاربرد دارند. تفاوت آن با سیم مفتولی در مواقعی مشخص می‌شود که نیاز به انعطاف بیشتری داریم؛ در این شرایط از سیم نیمه افشان استفاده می‌کنیم. این نوع سیم‌ها بین سیم‌های مفتولی و افشان است. یعنی تعداد رشته‌های این سیم‌ها به‌مراتب از سیم‌های افشان کمتر و در نتیجه‌ی آن انعطاف لازمه را به کاربر هدیه می‌دهد. ولتاژ این نوع سیم برق 450/750 ولت است.

سیم‌ افشان:

از انواع سیم برق‌ها، سیم افشان و یا سیم انعطاف‌پذیر، دارای بسیاری رشته‌های نازک هادی است که به هم تابیده شده‌اند و همچنین توسط یک‌لایه عایق پلاستیکی محافظت می‌شود. این سیم افشان در سیم‌کشی‌های ساختمانی و در جاهایی که انعطاف زیادی لازم داشته‌ باشیم کاربرد دارد. نسبت به انواع سیم برق‌‌ها و حتی سیم مفتولی این نوع سیم سطح مقطع بیشتری را شامل می‌شود. ولتاژ نامی از 300 تا 750 ولت و همچنین در سطح مقطع‌های 0.5 تا 240 میلی‌متر مربع تولید می‌شوند. سیم افشان همانند سیم مفتولی سطح مقطع متفاوتی را داراست.

این سیم همان‌طور که گفته شد، به دلیل انعطاف بالا در تأسیسات صنعتی و ساختمانی مانند سیم‌کشی خانه‌ها، کلید اتصال و یا پمپ شناور داخل چاه مورداستفاده قرار می‌دهند.

کاربر سیم آرت:

تمام تجهیزات الکترونیکی که جریان برق دارند و به طور کلی انواع سیم برق، به سیم آرت نیازمندند که از نشتی‌های جریان برق جلوگیری کند. برای مثال لوازمی چون لباس‌شویی، یخچال، پریز، خودرو از این سیم استفاده لازم را می‌برند.

گاهی به دلایل مختلفی چون پوسیدگی سطح عایق، له‌شدگی، ضربه، رطوبت و یا حتی لخت بودن قسمتی از رسانا و … جریان برق نشتی پیدا می‌کند و اگر این نشتی به بیرون لوازم راه پیدا کند، با دست زدن به دستگاه و لوازم سریعاً دچار برق‌گرفتگی می‌شوید. برای جلوگیری از این موضوع برای انواع سیم برق، می توان از این سیم استفاده کرد.

کاربرد سیم لاکی:

سیم لاکی به‌گونه‌ای ساخته شده که قابلیت این را داشته باشد که حتی اگر تعداد زیادی از آن در کنار هم قرار بگیرند و حتی با هم برخورد داشته باشند، هیچ‌گونه انفجار و یا حتی جرقه‌ای رخ ندهد. یکی از دلایلی که عرضه و مصرف سیم لاکی به نسبت دیگر سیم‌ها زیاد است همین موضوع است. این سیم در مواردی چون سیم‌پیچی موتور و بلندگوها کاربرد فراوانی دارد. به‌خصوص سیم لاکی در موتور‌های الکتریکی و ترانسفورها که پایه اصلی کار آن‌ها الکترومغناطیس و همین سیم‌پیچ‌ها است، سیم لاکی برای ایجاد الکترومغناطیس اهمیت فراوانی دارد.

نام سیم‌ها

انواع سیم برق‌ها و حتی کابل‌ها به مواردی چون نوع عایق، جنس هادی، شکل و غیره حروفی مخصوص به خود دارد که در کنار هم قرارگرفتن آن‌ها، می‌توان به نوع و مصرف آن‌ها پی برد.

N: سیم مسی نرم یا همان سیمی که با استاندارد‌های VDE آلمان ساخته شده است.

Y: عایق و P.V.C به‌دور هر رشته

F: سیم‌های نرم

S و Z: علامت سیم‌های مخصوص است.

A: علامت سیم‌کشی داخل لوله‌ها

M: نشانه‌ی مقاوم بودن سیم در برابر رطوبت.

تفاوت سیم افشان و مفتولی

از دلایل مهم و برجسته‌ی تفاوت آن‌ها انعطاف‌پذیری بالای سیم افشان است که سیم مفتولی این خصوصیت را به آن شدت ندارد. دومین تفاوت این دو سیم، اختلاف مقاومت این دو سیم است که در سیم مفتولی بیشتر از سیم افشان است. این مقاومت نتیجه‌ی پیچش رشته‌ها و طول سیم‌ها است. همچنین تفاوت آن‌ها در برابر خوردگی، سیم مفتولی مقاومت بیشتری را داراست؛ بنابراین باتوجه‌به شرایط ذکر شده هرکدام در یک زمینه مناسب هستند برای مثال سیم افشان به دلیل انعطاف فوق‌العاده‌ای که دارد سبب نشکن شدن آن می‌شود، در ماشین‌آلات و تابلو‌‌های فرمان قابلیت‌های خود را بهتر نشان می‌دهند. سیم‌های مفتولی، در سطح‌ مقطع‌های بزرگ‌تر، ارجحیت دارد زیرا که هزینه‌ی سیم مفتولی، کمتر از افشان است.

برای خرید و یا مشاهده انواع سیم برق می‌توانید به سایت صنعت نور و در دسته بندی کابل و سیم مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل