انواع هالوژن سقفی و مواردی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

هالوژن

از انواع هالوژن سقفی به صورت گسترده برای نورپردازی متمرکز یا گسترده در خانه‌ها، فضای داخلی و بیرونی یا محیط‌های بزرگ و اداری استفاده می‌شود. اما کدام نوع از هالوژن سقفی مناسب شما است؟ در این مقاله، انواع هالوژن سقفی و دیگر موارد مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

با انواع هالوژن سقفی آشنا شوید!

هالوژن سقفی یکی از انواع لامپ های هالوژن بوده که در واقع یک محفظه پر شده از گاز بی‌اثر و مقدار کمی گاز نجیب هالوژن است. در این محفظه یک رشته تنگستن وجود دارد و با اتصال لامپ به برق گاز هالوژنی باعث داغ شدن و نوردهی سیم تنگستن می‌شود. انواع هالوژن سقفی عبارت‌اند از:

  • هالوژن‌های ال ای دی: پرکاربردترین نوع هالوژن بوده و در روشنایی و نورپردازی منزل، اداره‌ها و مجتمع‌ها بسیار کاربرد دارد.
  • هالوژن اس او بی: یکی دیگر از انواع لامپ هالوژن سقفی، هالوژن SOB است. در این نوع لامپ‌ها یک پایه کوتاه وجود دارد که بدون سوراخ کردن روی بورد قرار می‌گیرند. این مدل‌ها میزان گرمای کمتری نسبت به سایرین تولید می‌کنند.
  • هالوژن سی او بی: این نوع لامپ‌ها علاوه بر این‌که بسیار کم‌مصرف بوده، قیمت مناسب‌تری هم دارند. از این نوع هالوژن سقفی برای نورپردازی در سالن‌های تئاتر و کنفرانس استفاده می‌شود.

انواع هالوژن سقفی و کاربردهای آن

لامپ هالوژن انواع مختلفی داشته که یکی از آن‌ها به دلیل نصب شدن روی سقف کاذب یا کناف به لامپ هالوژن سقفی شهرت دارد. این نوع لامپ‌ها یک نور ملایم و نقطه‌ای از خود به جا می‌گذارند که باعث زیبا سازی فضا و آرامش بخشیدن به محیط می‌شود. نوردهی که لامپ هالوژن دارد با انعکاس روی زمین و کفپوش زیبایی و روشنایی را چند برابر می‌کند. این لامپ‌ها از انواع لامپ کم مصرف بوده و روشنایی چشم نواز و بسیار مناسبی دارند.

·       لامپ هالوژن سقفی پر نور

نمی‌توان گفت که کدام یک از انواع هالوژن سقفی پر نورتر است. مهم‌ترین نکته در خرید این نوع لامپ نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم نوع لامپ است. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید این لامپ‌ها انواع لامپ ایگل آی یا مدل H3 را خریداری کنید.

هالوژن کریستالی

·       هالوژن سقفی کریستالی

این هالوژن‌های سقفی دارای قابی از جنس کریستال هستند و می‌توانند با هر نوع لامپی روشن شوند.به از این نوع هالوژن سقفی بیشتر برای فضاهای لوکس استفاده می‌شوند. به‌دلیل متریال گرانقیمت و کریستال به‌کار رفته در این نوع لامپ‌ها، قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع هالوژن سقفی دارند. هالوژن سقفی کریستالی را می‌توان به شکل مربع، دایره و طرح‌ها مختلف دیگر خریداری کرد.

·       هالوژن‌های سقفی توکار

این دسته از هالوژن‌های سقفی در دو نوع پنل سقفی ال ای دی توکار شیشه‌ای و پنل سقفی ال ای دی توکار سرامیکی تولید می شوند که در هر دو نوع آن از جنس فلز آلومینیوم استفاده شده است و قطعات هدایت کننده نور دارد.

  • پنل سقفی ال ای دی توکار شیشه‌ای

پنل سقفی ال ای دی توکار شیشه‌ای یکی از انواع هالوژن سقفی بوده که به علت وجود حاشیه‌ شیشه به کار رفته در آن، به آن هالوژن شیشه‌ای نیز می‌گویند. این قاب شیشه‌ای قسمت نورانی پنل را احاطه کرده و هنگام روشن شدن نورپردازی بسیار زیبایی دارد.

هالوژن سقفی شیشه‌ای در دو شکل مربع و گرد در بازار موجود بوده و مناسب نورپردازی محیط‌های فرودگاهی، سالن‌ها، شرکت‌ها و اداراه‌ها هستند. رنگ این هالوژن‌ها آفتابی و مهتابی است و با روشن و خاموش شدن مکرر خراب نمی‌شوند.

  • پنل سقفی ال ای دی توکار سرامیکی

یکی دیگر از انواع هالوژن سقفی ، پنل سقفی الی ای دی توکار سرامیکی است. این مدل نیز مانند مورد قبل بوده با این تفاوت که در طراحی آن از سرامیک نیز استفاده می‌شود. اجسامی که زیر این نور قرار می‌گیرند، رنگ طبیعی و واقعی خود را نشان می‌دهند. به‌همین دلیل برای عکاسی بسیار مناسب هستند.

هالوژن سقفی سرامیکی نیز به‌شکل مربعی و دایره‌ای و با نورپردازی آفتابی و مهتابی در بازار وجود دارند. مزیت این نوع از لامپ های سقفی این است که در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده، طول عمر خوبی داشته و مصرف انرژی آن نیز پایین است.

فاصله هالوژن های سقفی تا دیوار باید چقدر باشد؟

برای نصب انواع هالوژن سقفی در منزل ابتدا باید به دنبال فضاهای تو خالی باشید. برای این کار باید با دست به سقف ضربه بزنید، در صورتی که صدایی پژواکی شنیدید آنجا محلی مناسب برای نصب لامپ است و اگر صدای محکمی شنیدید احتمالا آنجا یک تیرآهن قرار دارد.

همچنین برای نصب آن‌ها اطمینان حاصل کنید که قرار است در جایی نصب‌شان کنید که هیچگونه لوله یا سیمی وجود نداشته باشد. بهتر است که فاصله هالوژن‌ها در سقف حدودا ۱.۵ متر از هم باشد ولی اگر باز هم نیاز بود می توانید آنها را از یکدیگر دور یا به هم نزدیک کنید.

مزایای استفاده از انواع هالوژن سقفی چیست؟

استفاده از انواع هالوژن سقفی مزایای بسیار زیادی دارد، علاوه بر زیبایی بصری و امکان استفاده از این لامپ‌ها به‌صورت توکار و روکار وجود دارد. می‌توان موارد زیر را به‌عنوان مزایای استفاده از هالوژن سقفی نام برد:

۱. سهولت در تغییر زاویه نور

۲. عدم نوردهی خیره‌کننده و آسیب به بینایی

۳. سادگی در نصب و تنوع رنگ و شکل

۴. استفاده از تکنیک نورپردازی یکنواخت

۵. زیبایی بصری

۶. کاربرد گسترده در کلیه محیط‌های داخل و بیرون

۷. متناسب بودن با تمام سلیقه‌ها

۸. امکان استفاده و نصب آن‌ها در هر متریالی

در هنگام خرید لامپ هالوژن سقفی باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

قبل از خرید بهتر است طراحی مناسب خود را انتخاب کنید تا هنگام خرید سردرگم نشوید. با مطالعه «طراحی هالوژن در سقف؛ 10 ایده جدید و خلاقانه» طراحی خود را انتخاب کنید

لامپ‌‌های هالوژن سقفی در میزان مصرف انرژی و مقدار نوردهی متفاوت هستند. بهتر است در هنگام خرید انواع هالوژن سقفی به موارد زیر نیز دقت داشته باشید:

۱. قابلیت نصب چیپ‌ها را بررسی کنید. این مورد تاثیر بسیار زیادی در نوردهی لامپ‌ها دارد.

۲. دقیقا مشخص کنید که می‌خواهید از لامپ‌های هالوژن سقفی در چه مکانی استفاده کنید.

۳. به ارتفاع نصب لامپ هالوژن دقت داشته باشید.

۴. لامپ هالوژن سقفی را با توجه به ابعاد محیط خریداری کنید.

۵. بسته به نوع و تعداد لامپ‌ها، قیمت لامپ هالوژن نیز متفاوت است.

۶. اگر در نصب و برق‌کشی تبحر ندارید، کار را به یک برقکار ماهر بسپارید. می‌توانید برای بهترین نورپردازی از کمک یک طراح داخلی نیز بهره‌ بگیرید.

نکات انتهایی در ارتباط با انواع هالوژن سقفی

لامپ هالوژن سقفی لامپ‌هایی هستند که باعث زیبا‌سازی فضا و نورپردازی چشم‌گیر می ‌شوند و برای نصب کردن آن‌ها اگر خودمان آشنایی و توانایی کار کردن با ابزار‌های برقی را نداشته باشیم باید از یک حرفه‌ای کمک بگیریم. رعایت چنین موردی باعث جلوگیری از ضرر و زیان مالی و جانی خواهد شد. برای خرید و مشاهده موارده گفته شده می‌توانید به سایت صنعت نور مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل