سیم‌کشی ساختمان و هرآن‌چه که باید در مورد آن بدانید.

سیم‌کشی‌های ساختمان

سیم­‌کشی ساختمان جز پراهمیت‌ترین مراحل در ساخت‌وساز ساختمان است. رعایت اصول و استاندارد­های سیم­‌کشی ساختمان اهمیت زیادی دارد؛ چرا که علاوه بر خسارات مالی ممکن است خسارات جانی نیز به دنبال داشته باشد.

به دلیل اهمیت و پیچیدگی کابل­‌کشی ساختمان، اینکار باید توسط افراد متخصص صورت گیرد که علاوه بر تجربه کاری مناسب، با اصول و استانداردهای آن آشنا باشند.

سیم­کشی خانه با هدف تأمین برق مورد نیاز وسایل منزل برقی مختلف منزل انجام می‌شود. اگر بخواهیم انواع سیم­‌کشی را نام ببریم، می‌توان گفت سیم‌­کشی ساختمان باتوجه‌به نوع کاربرد ساختمان، می‌تواند به دو صورت سیم­‌کشی روکار و سیم­‌کشی توکار انجام شود. در صورت مشاهده‌ی سیم‌ها می‌توانید به سایت صنعت نور مراجعه فرمایید. سیم

 

سیم‌­کشی توکار ساختمان

امروزه اغلب برای بیشتر ساختمان­ها، سیم­‌کشی توکار انجام می‌شود. در این روش هم ظرافت و زیبایی ساختمان حفظ شده و هم ایمنی ساختمان رعایت می‌شود. در سیم­‌کشی ساختمان به صورت توکار سیم­ها از زیر کار یا گچ و سیمان رد می‌شوند. سیم­های مخصوص با چند عایق یا مستقیماً از داخل دیوار رد شده و یا سیم­های معمولی در لوله­ کشی­‌های برق قرار می‌گیرند. سیم­‌کشی ساختمان به صورت توکار به سه روش زیر انجام می‌شود.

1- سیم­‌کشی ساختمان از طریق جعبه فیوز:

در این روش سیم­‌کشی، برای توزیع متعادل و متوازن جریان برق، از جعبه فیوز استفاده می­شود. در سیم‌کشی انواع ساختمان با این روش، ابتدا سیم­‌ها را از درون جعبه فیوز عبور داده و سپس متناسب با نوع نیاز و میزان جریان الکتریسیته، برق به نقاط مختلف ساختمان هدایت می‌شود. این روش بسیار رایج و ایمن است؛ زیرا در صورت بروز مشکل فنی، عیب­یابی بسیار راحت است و با تعویض یک قطعه می‌توان آن را تعمیر کرد.

2- سیم­‌کشی ساختمان از طریق جعبه تقسیم

سیم‌­کشی با جعبه تقسیم جزء روش­های قدیمی محسوب شده و در گذشته کاربرد داشته است اما امروزه در تعداد کمی از ساختمان‌­ها اجرا می‌شود.

در این روش سیم­‌ها و اتصالات به صورت افقی، از درون لوله­‌ها و مجرای مخصوص برق عبور کرده و به جعبه تقسیم وارد می‌شود. جعبه تقسیم برای انشعابات دادن در راه سیم و لوله کاربرد دارد.

3- سیم­‌کشی ساختمان از طریق کلید و پریز

در این روش از جعبه کلید و پریز استفاده می‌شود. در این نوع سیم­‌کشی، فضای مناسبی برای قراردادن سیم‌­ها متناسب با اندازه کلید و پریز لحاظ شده و سیم­‌های روشنایی از سیم­‌های پریز جدا قرار می‌گیرد.

سیم‌­کشی روکار ساختمان

در سیم­‌کشی روکار، سیم­‌ها از روی گچ و دیوار عبور می‌کنند و معمولاً برای حفظ زیبایی و امنیت از داکت برای پوشاندن سیم‌­ها استفاده می­شود. در سیم­کشی روکار در صورتی که مشکلی برای سیم­‌کشی ساختمان پیش آید، عیب­یابی و دسترسی به سیم­‌ها آسان­تر است.

انواع سیم برق

در سیم­‌کشی ساختمان، انواع مختلفی سیم برق به کار برده می‌شود. سیم­‌ها و کابل­‌ها از جهات مختلفی دسته­‌بندی می‌شوند. سیم­ها از دو بخش عایق و هادی تشکیل شده‌­اند. قسمت‌های سیم­‌ها که برای انتقال جریان الکتریکی بوده و عموماً از مس یا آلومینیوم است. سیم­‌های برق باتوجه‌به نوع کاربرد و مقدار نیاز لازم برای جریان برق عبوری می‌توانند دارای قطر­های متفاوت باشند. قطر سیم‌­ها با جریان عبوری برق نسبت مستقیم دارد. در مدار برق سه نوع سیم، شامل سیم نول، سیم فاز و سیم ارت وجود دارد. در ابتدا به معرفی سیم فاز و نول پرداخته و سپس انواع سیم‌های موجود جهت سیم­‌کشی ساختمان را بررسی می‌کنیم.

برای تشخیص دقیق سیم نول از سیم فاز می‌توانید «ساده‌ترین روش تشخیص سیم فاز و نول» را مطالعه فرمایید.

·      سیم فاز:

سیم فاز دارای جریان الکتریکی برق بوده و در صورت برخورد با جسم رسانا، بار الکتریکی به آن منتقل می‌شود. به همین دلیل به سیم فاز، سیم حامل جریان نیز می‌گویند. سیم فاز می‌تواند توان ورودی به مدار را کنترل کند. این سیم اغلب با روکش مشکی به بازار عرضه می‌شود.

·      سیم نول:

برای برقراری جریان الکتریکی، به سیم فاز و نول به‌صورت همزمان نیاز داریم. سیم فاز جریان برق را در یک مدار مشخص می‌کند و سیم نول جریان برق را برگردانده و یا مسیر برگشت جریان برق است. سیم نول نقشی مشابه به سیم فاز دارد. رنگ روکش سیم­‌های نول معمولاً آبی یا سفید است.

سیم ارت یکی دیگر از انواع سیم‌های برق است که جلوتر آن را معرفی می‌کنیم.

ساده‌­ترین روش تشخیص سیم نول و فاز استفاده از فازمتر است. از آنجایی که سیم فاز دارای جریان الکتریکی بوده، برق دارد و سیم نول فاقد جریان الکتریکی است. به همین دلیل هنگامی که سر فازمتر را بر روی سیم لخت فاز قرار می‌دهیم، چراغ فازمتر روشن می‌شود و زمانی که روی سیم نول قرار می‌دهیم، چراغ فازمتر خاموش می‌ماند.

انواع سیم‌های موجود برای سیم‌کشی ساختمان

1- سیم­‌های مفتولی:

سیم‌­های مفتولی دارای یک رشته هادی به صورت مفتولی هستند. به دلیل شکل و فرم گیری خوب معمولاً در تابلو­های فاقد داکت استفاده می‌شوند.

2- سیم­‌های افشان:

سیم‌­های افشان از تعداد زیادی رشته مس نازک تشکیل شده است. از موارد استفاده این سیم­‌ها در برق کشی ساختمان است.

3- سیم نیم‌افشان:

این سیم‌­ها ویژگی بین سیم مفتولی و افشان را دارند. در سیم‌­های نیم افشان تعداد رشته­‌های کمتری به نسبت سیم­‌های افشان به کار برده شده و قطر رشته­های موجود به نسبت سیم­‌های مفتولی کمتر است.

4- سیم نایلون:

سیم نایلون از ترکیب دو سیم نازک به وجود آمده که از نوع افشان هستند و بیشتر در سیم‌­کشی ساختمان کاربرد دارند. 

5- سیم ارت:

سیم ارت ترکیب خاصی از رنگ زرد و سبز می‌باشد. از سیم ارت جهت اتصال تجهیزات به زمین استفاده می­‌شود. استفاده از سیم ارت به منظور جلوگیری از برق گرفتگی در سیم‌­کشی ساختمان کاربرد دارد. سیم ارت دارای درصد خلوص بالای مس و مقاومت پایین است.

زمانی که سیم فاز یا سیم نول به طریقی به بدنه دستگاه اتصال پیدا می­کنند و مدار الکتریکی دچار نشتی برق می‌شود، در صورت وجود سیم ارت، جریان از دستگاه به زمین منتقل شده و از اتصالی و آتش‌­سوزی دستگاه یا برق‌­گرفتگی جلوگیری می‌کند.

6- سیم کواکسیال:

این سیم در سیم­‌کشی‌های ساختمان کاربرد کمتری دارد و به عنوان رابط تلویزیون و آنتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به صور کلی سیم‌کشی یک ساختمان کار تخصصی و پیچیده‌ای است که فرد انجام دهنده برق‌کشی ساختمان باید مهارت و تجربه‌ی کافی برای انجام آن داشته باشد. در صورت رعایت نکردن نکات و اصول سیم کشی ساختمان احتمال برق گرفتگی یا آتش‌سوزی وجود دارد. بنابراین بهترین راه جهت سیم‌کشی ساختمان، سپردن کار به دست افراد با مهارت است. اگر هم کار با این را می‌دانید، می‌توانید به سایت صنعت نور مراجعه و سپس به دسته‌ی سیم و کابل مراجعه و از خرید راحتی را تجربه کنید. 

خروج از نسخه موبایل