عمر لامپ ال ای دی چقدر است؟

Lamp life led

عمر لامپ ال ای دی چقدر است؟ 

در بازار تجهیزات نورپردازی، لامپ‌های LED (مخفف light emitting diode) با استقبال زیادی در مقایسه با دیگر لامپ‌ها مواجه شده است. یکی از موارد مهم در زمان خرید این لامپ‌ها، عمر لامپ ال ای دی است. برای مشاهده‌ انواع لامپ‌های ال ای دی به دسته‌ی ال ای دی در سایت صنعت نور مراجعه فرمایید.

لامپ­های ال ای دی به طور متوسط 90 درصد انرژی دریافتی را به نور تبدیل می‌کنند و هدر رفت انرژی کمی دارند، از همین رو موجب صرفه­ جویی در سیستم روشنایی می­شوند. لامپ­ها در انواع مختلف با توان­های متفاوت و عمر مفید مختلف تولید می‌شوند. اینکه عمر لامپ ال ای دی چقدر است یا چه عواملی سبب افزایش عمر لامپ می­شود را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

 

عمر لامپ ال ای دی

لامپ­های ال ای دی برخلاف لامپ­های رشته‌ای و کم مصرف دوام بیشتری دارند و طول عمر لامپ LED حداقل 50 هزار ساعت است. لامپ­های ال ای دی در مقایسه با لامپ­های قدیمی فاقد مواد سمی مانند جیوه هستند و از درون دچار آسیب نمیشوند. به دلیل طول عمر بالا، LED ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. به مرور زمان و کاهش عمر لامپ ال ای دی، کیفیت نوردهی آن‌ها نیز کمتر می‌شود. علاوه بر این، عوامل دیگری بر روی عمر لامپ ال ای دی اثر گذار است که در ادامه آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

  • گرمای تولید شده در لامپ­ها:

لامپ­ها به هنگام روشن بودن بخشی از انرژی را به حرارت تبدیل می­کنند و در صورتی که گرمای تولید شده قادر به خارج شدن از از محیط نباشد، سبب کاهش عمر لامپ led می­شود. هنگام نصب لامپ بهتر است در مکانی قرار گیرد که گرمای تولید شده توان خروج داشته باشد و یا از خنک­کننده مناسب استفاده شود. بالاترین میزان تحمل درجه حرارتی که لامپ‌های ال ای دی می‌توانند متحمل شوند، کمتر از 85 درجه سانتی­گراد است. سازندگان لامپ­ها جهت افزایش عمر LED از دو روش فعال و غیر فعال برای کنترل گرمای تولید شده استفاده می­کنند.

عمر لامپ ال ای دی

  • رطوبت:

یکی از عوامل کاهش دهنده عمر لامپ LED، رطوبت است. رطوبت باعث زنگ­زدگی و خوردگی مدار و قطعات فیزیکی لامپ شده و طول عمر لامپ کمتر می‌شود.

  • محیط­های اسیدی:

عمر لامپ ال ای دی با حضور در محیط‌های اسیدی یا دارای مواد شیمیایی، کم می‌شود. در این محیط‌ها باید از لامپ‌های دارای سرپوش استفاده شود.

  • منبع تغذیه لامپ:

ولتاژ نامناسب و نوسانات برق، روشن و خاموش کردن مداوم سبب کاهش طول عمر لامپ LED می­شود. بهتر است قبل از نصب لامپ­ها یا مابقی وسایل برقی، ولتاژ اندازه­گیری شود.

  • درایور­ها و قطعات داخلی لامپ­ها:

یکی دیگر از عوامل موثر در طول عمر لامپ ال ای دی توجه به قطعات داخلی لامپ است. کنترل‌کننده‌ها نقش اصلی در تامین انرژی لازم برای روشن شدن دیود­های نوری را دارند. درایور لامپ‌های ال ای دی، خازن­های پلاستیکی هستند که برای ذخیره انرژی در لامپ استفاده می‌شوند. خازن­های سرامیکی تحمل بیشتری نسبت به گرما دارند و سبب افزایش طول عمر لامپ LED میشوند، که در حال حاضر برخی از سازندگان لامپ­های ال ای دی از خازن سرامیکی استفاده می­کنند.

مزایای لامپ ال ای دی

استفاده از لامپ ال ای دی برای نورپردازی انواع محیط، مزایای بسیاری داشته که در برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

1- طول عمر لامپ ال ای دی:

اولین نکته مثبت در مورد لامپ­های ال ای دی، طول عمر آن­ها است که عمری تقریبا 50 هزار ساعت دارند. این عدد به نسبت انواع لامپ­های دیگر بسیار زیاد است.

2- تاثیر تنظیم شدت نور در طول عمر لامپ ال ای دی :

امکان تنظیم نور با تکنولوژی PWM که  کنترل سطح ولتاژ را انجام میدهد، میتوان شدت نور لامپ‌های LED را تنظیم کرد. این موضوع، لامپ‌های ال ای دی را برای محیط خانه به ویژه اتاق خواب را به انتخابی مناسب تبدیل می‌کند.

3- تعداد روشن و خاموش کردن لامپ:

در بعضی از انواع LED موجود در بازار، عمر لامپ ال ای دی وابسته به تعداد خاموش روشن لامپ نیز است. لامپ­های LED بدون محدودیت در روشن و خاموش شدن، دارای عمر مفید مشخصی هستند.

4- استفاده از ولتاژ پایین برای روشن شدن لامپ

لامپ­های LED با ضعیف ترین و کوچکترین باطری یا منبع تغذیه می­توانند روشن شوند. همچنین مصرف برق بسیار پایینی دارند.

5- عدم وجود اشعه­‌های خطرناک

یکی از دلایل برتری لامپ­های ال ای دی نسبت به سایر لامپ­ها، میزان اشعه فرابنفش بسیار کم است. در لامپ­های مهتابی یا کم مصرف، بعد از تحریک بخار جیوه موجود در لامپ، نور فرابنفش تولید شده که با گذر از لایه فسفر در لایه داخلی، نور مرئی تولید می‌شود. اشعه ماورای بنفش در صورتی که به صورت مستقیم وارد محیط شود، سرطان­زا است.

 

 

انواع لامپ­های ال ای دی

حال که برتری لامپ­های ال ای دی از سایر لامپ­ها را بررسی کرده و با ویژگی­هایی مانند طول عمر لامپ LED یا راه­های افزایش عمر LED آشنا شدید، انواع لامپ LED بر اساس فناوری ساخت و انواع لامپ ال ای دی و مشخصات و کاربرد­های آن‌ها را بررسی میکنیم.

لامپ­های ال ای دی بر اساس فناوری ساخت:

1- لامپ­های پاور

اولین نسل لامپ­های ال ای دی که در صنعت کاربرد زیادی پیدا کرد. این لامپ‌ها در دو نوع 1 و 3 وات ارائه می‌شود. از مزایای ال ای دی پاور می‌توان به مصرف پایین، عمر طولانی‌، حرارت پایین‌تر نسبت به منابع نوری دیگر و اندازه کوچک آن‌ها اشاره کرد.

2- لامپ اس ام دی:

نسل جدید­تر لامپ­های ال ای دی، لامپ­های اس ام دی(SMD)  هستند که به صورت نصب تعداد زیادی از ال ای دی با توان پایین تر روی یک برد کوچک، روشنایی زیادی تامین میکنند. این لامپ­ها به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و طراحی و کارکرد، محبوبیت زیادی دارند. اما در این تکنولوژی درایور یا کنترل کننده حذف میشود به همین دلیل عمر لامپ ال ای دی کاهش پیدا میکند. تعدادی از کاربردهای این لامپ در نورپردازی نمای ساختمان، صفحات نورپردازی سقف کاذب و استفاده از پنل ال ای دی دیلایت است. 

3-لامپ­های COB:

لامپ‌های COB، آخرین نسل لامپ­های ال ای دی هستند که توان بالایی داشته و برای استفاده در پروژکتور­ها و لامپ­های کوچک استفاده می‌شوند. در این فناوری تعدادی لامپ ال ای دی به طور چیپ روی یک برد قرار میگیرد، به صورتی که همگام روشن شدن و اتصال جریان، یک پنل روشن با پراکندگی نور زیاد مشاهده می‌شود. تفاوت واضح بین نسل SMD و COB در مدل قرار گرفتن ال ای دی‌ها در روی تراشه آن­ها است.

برای انواع لامپ LED دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که بر اساس شکل ظاهری آن‌ها می‌باشد. برای خرید یا دیدن لامپ‌ها به سایت صنعت نور مراجعه فرمایید. در این دسته بندی انواع لامپ ال ای دی شامل موارد زیر می‌شود:

  • لامپ­های LED حبابی
  • لامپ­های LED گل
  • لامپ­های LED دی فیلامنتی
  • لامپ­های LED هالوژنی
  • لامپ­های LED شمعی
  • لامپ­های LED وال واشر
  • لامپ­های LED قارچی و زیتونی
  • ریسه LED نواری و شلنگی
  • پنل ال ای دی
  • لامپ ادیسونی
  • لامپ خطی
خروج از نسخه موبایل