مزایای لامپ ال‌ای‌دی. دلایل برتری آن نسبت به سایر لامپ‌ها چیست؟

مزایای لامپ ال‌ای‌دی

دوره خرید لامپ‌های رشته‌ای گذشته است که یکباره می‌سوختند و خانه غرق تاریکی می‌شد. مزایای لامپ ال‌ای‌دی آخرین پیشرفت در صنعت روشنایی به شمار می‌روند. با وجود مزایای لامپ ال‌ای‌دی، تمام پتانسیل‌های لازم را برای تبدیل به عضو ثابت روشنایی در هر خانه و مکانی دارد. در ادامه در مورد فواید استفاده از آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بررسی لامپ ال‌ای‌دی و نحوه عملکرد آن

پیش از آنکه به سراغ مزایای لامپ ال‌ای‌دی برویم، بهتر است بدانید که چیست و چگونه نور تولید می‌کند. LED یک وسیله نیمه‌هادی محسوب می‌شود که از طریق فرایندی به نام الکترو لومینسانس قادر به تولید نور است. در اوایل دهه 60 میلادی، یک دانشمند جوان که در شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار بود، اولین LED ‌ها را توسعه داد. برای اولین‌بار از این لامپ‌ها به‌عنوان چراغ‌های نشانگر برای بردهای مدار استفاده شد. در دهه 80 و 90  میلادی نیز به‌عنوان جایگزینی برای لامپ‌های رشته‌ای سنتی در چراغ‌های خیابان مورداستفاده قرار گرفت.

ویژگی‌های لامپ ال‌ای‌دی که باید بدانید!

در حال حاضر، ما در حال کار با نسل سوم LED ‌ها هستیم. این آخرین نسل بیشتر از هر منبع روشنایی دوام می‌آورد و عملکرد بهتری دارد و از نظر انرژی کارآمدتر است. در حال حاضر بسیاری از تأسیسات صنعتی، تجاری و مسکونی از لامپ ال‌ای‌دی  برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌کنند.

فواید استفاده از لامپ ال‌ای‌دی     

بسیاری علاقه‌مند به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های خود برای مشاغل صنعتی و تجاری و حتی خانه‌های خود هستند. مزایای لامپ ال‌ای‌دی آن‌ها را به این هدف نزدیک خواهد کرد. این مزایا به‌قدری زیاد است که دیگر سراغ لامپ‌های سنتی نمی‌روید.

طول عمر بالا اولین مورد از مزایای لامپ ال‌ای‌دی

در مقایسه با طول عمر شما متوسط ​​لامپ رشته‌ای، طول عمر یک لامپ ال‌ای‌دی بسیار بالاست. یک لامپ رشته‌ای به طور متوسط ​​حدود هزار ساعت دوام می‌آورد. در‌حالی‌که طول عمر یک چراغ LED متوسط ​​50000 ساعت است. بسته به نحوه استفاده شما، عمر آن ممکن است تا 100000 ساعت هم برسد.

یک لامپ LED می‌تواند بین شش تا 12 سال قبل از اینکه نیاز به تعویض آن داشته باشید، دوام بیاورد. این طول عمر 40 برابر بیشتر  از یک لامپ رشته‌ای است. حتی اگر از لامپ‌های فلورسنت، متال هالید یا بخار سدیم استفاده می‌کنید، یک چراغ ال‌ای‌دی حداقل دوتا چهار برابر بیشتر دوام می‌آورد.

 لامپ ال‌ای‌دی

بهره‌وری در مصرف انرژی و کاهش مبلغ قبض برق

 یکی دیگر از مزایای لامپ ال‌ای‌دی عملکرد کم‌انرژی آن‌هاست. اگر تمام روشنایی‌های دفتر کار، مدرسه یا خانه را با LED جایگزین کنید، می‌توانید بین 60 تا 70 درصد بهبود راندمان انرژی خود را مشاهده کنید. در برخی موارد، بسته به نوع چراغ‌هایی که جایگزین می‌کنید، این میزان بهبود می‌تواند تا 90 درصد باشد.

بهبود در بهره‌وری انرژی به طور مستقیم با صرفه‌جویی مالی هم در ارتباط است. هنگامی که منبع نور سنتی را با منبع نور ال‌ای‌دی جایگزین می‌کنید، مصرف انرژی شما به‌شدت کاهش می‌یابد، در واقع خرید لامپ LED سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای برای سود نهایی هر کسب‌وکاری است.

کمک به زیست محیط

دوستدار محیط‌زیست بودن این روزها برای همه ما اهمیت پیدا کرده است. مشتریان در بازار روشنایی هم، به‌صورت فزاینده دنبال خرید و استفاده از نور سازگار با محیط‌زیست هستند. یکی از مزایای لامپ ال‌ای‌دی دوستی عمیق آن با محیط‌زیست است.

 بسیاری از منابع روشنایی سنتی، مانند نورهای فلورسنت و لامپ‌های بخار جیوه، از جیوه در داخل به‌عنوان بخشی از ساخت خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، زمانی که آن‌ها به پایان عمر خود می‌رسند، نیاز به نوع خاص بازیافت دارند. درصورتی‌که لامپ ال‌ای‌دی این‌گونه نیستند.

قابلیت کار در شرایط سرد

منابع روشنایی سنتی هوای سرد را دوست ندارند. هنگامی که دما کاهش می‌یابد، منابع روشنایی، به‌ویژه لامپ‌های فلورسنت، برای راه‌اندازی به ولتاژ بالاتری نیاز دارند و شدت نور آن‌ها کاهش می‌یابد. از مزایای لامپ ال‌ای‌دی، عملکرد بهتر در دمای سرد تا حدود 5 درصد است.

به همین دلیل است که  لامپ‌های ال‌ای‌دی برای روشنایی فریزر، قفسه‌های گوشت یا سردخانه انتخاب بهتری هستند.

بدون انتشار گرما یا UV

اگر تابه‌حال سعی کرده‌اید یک لامپ رشته‌ای را بلافاصله پس از خاموش‌شدن عوض کنید، می‌دانید که چقدر داغ می‌شوند. بسیاری از منابع روشنایی سنتی بیش از 90 درصد انرژی را به گرما تبدیل می‌کنند و تنها 10 درصد انرژی را به تولید واقعی نور اختصاص می‌دهند.

از مزایای لامپ ال‌ای‌دی این است که تقریباً هیچ گرمایی ساطع نمی‌کند و بیشتر نوری که دارد در طیف مرئی است.  شاید جالب باشد بدانید که این ویژگی یکی از دلایلی است که پزشکان، LEDها به‌عنوان راه‌حلی ممکن برای اختلال عاطفی در فصل‌های سرد سال موردمطالعه قرار داده‌اند. همچنین LEDها را برای نورپردازی آثار هنری که در معرض اشعه ماوراء بنفش تخریب می‌شوند هم ایده‌آل هستند.

انعطاف‌پذیری در طراحی

 LED ‌ها بسیار کوچک هستند (به‌اندازه یک فلفل). به یاد دارید استفاده اولیه آن‌ها به‌عنوان یک چراغ نشانگر در یک برد مدار بود. اگر آن‌ها را به‌صورت دسته‌ای ترکیب کنید، یک لامپ سنتی ایجاد می‌کنید. اگر مجموعه‌ای از چراغ‌های LED را به هم متصل کنید، یک خط یا یک سری چراغ به‌عنوان ریسه تولید می‌کند.

نکات پایانی در مورد مزایای لامپ ال‌ای‌دی

اگر در مورد خرید این نوع وسایل روشنایی هنوز قانع نشده‌اید، باید بدانید از موارد زیر هم به‌عنوان مزایای ال‌ای‌دی می‌توان نام برد:

  • روشنایی فوری و توانایی مقاومت در برابر تعویض مکرر
  • کار با ولتاژ پایین
  • جهت‌دار بودن نور ساطع شده از آن

به طور خلاصه مزایای لامپ ال‌ای‌دی یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های بشر در چند دهه گذشته است. بااین‌وجود اگر نیاز به راهنمایی بیشتر برای خرید دارید، در بخش تماس با ما صنعت نور سؤالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید به سایت صنعت نور در دسته‌بندی چراغ‌های ال‌ای‌دی و اس‌ام‌دی مراجعه و انواع آن را مشاهده و یا خریداری کنید.

خروج از نسخه موبایل