وسایل روشنایی در قدیم؛ که قطعا برایتان جالب است.

وسایل روشنایی در قدیم

وسایل روشنایی در قدیم دارای تاریخچه‌ای جذاب و بسیار گسترده است. ظهور روشنایی در سبک زندگی و همچنین مصرف انرژی در خانه و حتی در فضاهای تجاری نقشی بسیار مهم و کارآمدی دارد. شاید در کنار تأثیر آب بر سلامت عمومی و همچنین تأثیر اینترنت در ارتباطات، تصور تأثیر فناوری روشنایی کمی دشوارتر به نظر برسد. همان‌طور که تصور می‌کنید وسایل روشنایی در قدیم و همچنین نورپردازی مدرن راه بلند و طولانی را طی کرده است تا بتواند به جایگاه امروزی خود برسد.

زمانی که به نور فکر می‌کنید، باید به سه مورد مهم مثل منبع سوخت، چراغ روشنایی و فناوری مورداستفاده برای نور مرئی دقت و فکر کنید. امروز قصد داریم به وسایل روشنایی  و تکامل آن بپردازیم.

وسایل روشنایی در قدیم

منابع نور درگذشته تفاوت‌های بسیاری با نوع امروزی و مدرن آن‌ها دارند که قصد داریم شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

1- نور طبیعی

مهم‌ترین منبع نور، خورشید است که اغلب استفاده از آن نادیده گرفته می‌شود. از نور خورشید در طراحی معبد پانتئون کمک گرفته شده است. در واقع معبد پانتئون یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های تاریخی است که برای طراحی آن از نور خورشید استفاده شده است. پانتئون یکی از مهم‌ترین دستاوردهای امپراتوری روم باستان است که در بالای گنبد آن یک دایره در هوای آزاد قرار دارد که نور خورشید به داخل راه‌یافته و در ساعت‌های مختلف به شکلی متفاوت معبد را روشن می‌کند.

یکی از وسایل روشنایی در قدیم نور خورشید است که با طراحی‌های جذاب مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

معبد پانتئون

2- مشعل‌ها

به گفته انجمن مهندسی روشنایی آمریکا، اولین تلاش برای ایجاد روشنایی مصنوعی حدود 70000 سال پیش رخ‌داده است. یکی از پرکاربردترین یا شاید تنهاترین وسایل روشنایی در قدیم مشعل‌ها بوده‌اند. مشعل‌های دستی و ساختمانی از روزهای ابتدایی خود فراتر رفته و پیشرفتی بسیار را تجربه کرده‌اند، اما تمامی آن‌ها در اصول اولیه یکسان بودند.

در این نوع از وسایل روشنایی در قدیم منبع سوخت نوعی روغن، موم یا مواد قابل احتراق است که توسط مواد غیر قابل اشتعال احاطه شده است. مشعل‌ها از پرکاربردترین وسایل روشنایی در قدیم بودند که حتی هنوز نیز به‌عنوان یک نماد برای روشنایی از آن‌ها استفاده می‌شود.

3- شمع

وسایل روشنایی در قدیم به پیشرفت روزافزون خود ادامه داده و هم‌جهت با فناوری مسیر خود را طی کردند. فناوری‌هایی مانند دودکش و تهویه‌ها به استفاده بیشتر از آتش‌ها برای روشنایی کمک کردند، بااین‌حال شاید بتوان مهم‌ترین پیشرفت در فناوری روشنایی را اختراع و معرفی فتیله برای تولید شمع دانست. فتیله‌ها در ترکیب با مواد اولیه شمع مانند موم زنبورعسل یا پیه که مشتقاتی از چربی حیوانی است، آتش‌گرفته و نور از خود ساطع می‌کند. شمع‌ها مهم‌ترین پیشرفت در نورپردازی بودند که هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌شود. زمانی که به دنبال پیداکردن بهترین لوازم روشنایی برای نورپردازی هستید، قطعاً با شمع‌ها نیز روبرو خواهید شد. تاریخچه شمع و استفاده از آن به سال‌های بسیار دوری برمی‌گردد.

انواع چراغ‌های روشنایی قدیمی

پیشرفت‌های عمده بعدی با ظهور و پیشرفت انقلاب صنعتی اتفاق افتاد که در این سال‌ها استفاده از لامپ‌های گازی و برقی پدیدار شد.

لامپ گازی

در سال 1970 روشنایی گازی برای اولین‌بار در انگلستان به وجود آمد و اندکی بعد توسط ویلیام مرداک به ایالات متحده آمریکا نیز راه یافت. وسایل روشنایی و منبع نور در قدیم کاربردهای متعددی داشتند که یکی از این کاربردها استفاده از آن‌ها برای روشنایی شهری بود. خیابان پلهام در آمریکا اولین جاده در امریکا بود که به چراغ‌های گازی مجهز شد. این وسایل روشنایی در قدیم در سال 1792 در جاده‌های آمریکا نصب شد و روشنایی شهری را برای این کشور به ارمغان آورد.

چند دهه بعدازاین اتفاق از چراغ‌های گازی برای روشنایی خیابان‌های دیگر در شهرهای بزرگ شرقی ایالات متحده مانند فیلادلفیا و بالتیمور نیز استفاده شد. از گازهای مختلفی مانند متان، استیلن، بوتان، پروپان، هیدروژن و گازهای طبیعی برای استفاده در وسایل روشنایی در قدیم مانند چراغ‌های گازی استفاده شده است.

لامپ‌های الکترونیکی

وسایل روشنایی در قدیم پیشرفت‌های بسیاری داشته و اولین چراغ الکتریکی توسط هامفری دیوی انگلیسی ساخته شده است. به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، دیوی اولین نور رشته‌ای را با استفاده از یک باتری و دو میله زغال چوب به مؤسسه سلطنتی در بریتانیا معرفی کرد. اختراع دیوی چیزی است که از آن به‌عنوان چراغ قوسی یاد می‌شود که مدل‌های جدید آن هنوز نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کسی که برای توسعه لامپ‌های برقی و زیر ساخت‌های آن در دنیا شناخته شده است، مخترع آمریکایی توماس ادیسون است که در سال 1897 فعالیت خود را برای اختراع یک چراغ برقی شروع کرد که می‌توانست با وسایل روشنایی در قدیم که از نوع گازی بودند، رقابت کند. اولین نمونه اولیه موفق ادیسون در 22 اکتبر سال 1879 بود و پیشرفت آن انقلابی در چراغ‌های قدیمی به وجود آورد که برای روشنایی در داخل و خارج از خانه از آن‌ها استفاده شد.

حدود سال 1901 پیتر کوپر هیویت اولین چراغ بخار جیوه را ابداع کرد که علاوه بر کارایی بالا با زیر ساخت‌های الکتریکی نیز سازگار بود و وسایل روشنایی در قدیم را کارآمدتر کرد. قرن بیستم قرن محبوب‌ترین و موفق‌ترین انواع لامپ‌ها HID از نوع فلورسنت، بخار جیوه و… که قدرت بسیار زیادی دارند، بود. وسایل روشنایی در ایام قدیم با لامپ‌های LED یکبار دیگر دگرگون شده و جذاب‌تر شدند.

چراغ‌های LED مانند چراغ‌های روشنایی قدیمی به محفظه شیشه‌ای نیاز نداشته و با تبدیل جریان الکتریکی نور تولید می‌کنند.

این روزها وسایل روشنایی در قدیم همچنان در حال پیشرفت هستند و نورپردازی مدرن به بهبود خود ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد که تاکنون محبوب‌ترین و شگفت‌انگیزترین چراغ‌های قرن 21 لامپ‌های LED هستند که دارای انواع مختلفی نیز هستند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید از انواع لامپ‌ها و همچنین تفاوت آن‌ها اطلاعات دقیقی به دست آورده و سپس برای خرید اقدام کنید.

لوازم روشنایی امروزی نسبت به وسایل روشنایی در قدیم دارای طول عمر بالاتری هستند که باکیفیت عالی به شکل کارآمدتری نور تولید می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع و کاربردهای لامپ‌ها که در به روز‌ترین شکل ممکن خود هستند می‌نوانید به سایت صنعت نور مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل