پروفیل چراغ خطی چیست؟ انواع و کاربرد‌های آن

پروفیل

پروفیل چراغ خطی یا نگهدارنده چراغ لاینی یکی از ابزارهایی است که در هنگام نصب چراغ‌های لاینی از آن‌ها استفاده می‌شود، اما پروفیل چراغ خطی دقیقاً چیست؟ آیا انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارد؟

پروفیل چراغ خطی یا پروفیل آلومینیوم چراغ لاینی یکی از تجهیزات ساختمانی و صنعتی است که امروزه با توجه هرچه بیشتر به زیباسازی منزل، دکوراسیون و طراحی داخلی و خارجی فضاهای عمومی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و غیره بسیار محبوب و پرکاربرد شده است. اما دقیقاً این پروفیل‌ها چه کاری انجام می‌دهند و کاربردهای آن‌ها چیست؟

پروفیل چراغ خطی چیست؟

پروفیل‌های نور خطی امروزه ابزاری مدرن برای زیباتر کردن هرچه بیشتر محیط‌های داخلی و خارجی و نورپردازی‌های بی‌نظیر به‌صورت گسترده در معماری و صنعت استفاده می‌شوند. این پروفیل‌ها از جنس آلومینیوم یا اکستروژن آلومینیوم بوده که برای نورپردازی با لامپ‌های ال‌ای‌دی یا چراغ‌های لاینی کاربرد دارند.

پروفیل چراغ خطی با آلیاژ ۶۰۶۳ و از آلومینیوم اکسترود شده در سایزهای مختلف (از عرض ۴ میلی‌متر تا ۲۵۰) ساخته شده و به دلیل مقاومت بالایی که دارند از آن‌ها برای نورپردازی محیط بیرون و خارجی مانند سایبان‌ها، راهرو و نورهای مخفی توکار و روکار استفاده می‌شود. پروفیل چراغ خطی دارای کانال‌هایی از جنس آلومینیوم اکسترود شده است که به‌عنوان پایه نگهدارنده و محافظ نور ال‌ای‌دی که داخل آن قرار می‌گیرد، کاربرد دارند.  این پروفیل‌ها بیش از هزاران نوع، شکل و اندازه مختلف دارند که بسته به کاربردشان باید آن‌ها را انتخاب کرد.

پروفیل چراغ خطی و نور ال‌ای‌دی، همچنین با نام‌هایی مانند نور مخفی خطی، نور خطی نما و نور سقفی خطی نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید برخی از انواع پروفیل نور خطی با ماشین‌سازی و وسایل خانگی و تولید درب و پنجره کاربرد دارند.

در مورد پروفیل آلومینیم چراغ خطی باید به این نکات اشاره کرد که شکل و وزن این نگهدارنده‌ها نقشی اساسی در جلوگیری از تولید گرمای زیاد و اتلاف حرارت نورهای LED دارند. استفاده از این پروفیل‌ها باعث می‌شود که نورهای ال‌ای‌دی جلوه و نوردهی بیشتری داشته و حرارت کمتری تولید کنند. همچنین این پروفیل‌ها به افزایش طول عمر نوارهای چراغ LED کمک کرده و به‌نوعی عایق گرمایی آن هستند.

پیشنهاد: برای آشنایی بیشتر با چراغ‌ لاینی، مقاله ۵ دلیل استفاده از چراغ خطی برای زیبایی منزل را در وبلاگ ما بخوانید.

منبع نور و میزان مصرف پروفیل‌ چراغ خطی چقدر است؟

منبع نور پروفیل‌های چراغ لاینی، نورهای خطی ال‌ای‌دی است که با درپوش PVC پوشیده شده‌اند. این پوشش نور را به‌صورت یکنواخت و هماهنگ پخش کرده و باعث افزایش میزان نوردهی و بازدهی و درعین‌حال کاهش مصرف برق نورهای ال‌ای‌دی می‌شوند.

ال‌ای‌دی

انواع پروفیل چراغ خطی

به دلیل مزایای بی‌شمار پروفیل آلومینیومی چراغ خطی، به‌صورت گسترده از این تجهیزات در معماری و صنعت استفاده می‌شود. بسته به هدفی که طراح دارد، می‌توان از انواع پروفیل خطی استفاده کرد. این پروفیل‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری بالا گزینه‌ای مناسب برای استفاده در سقف‌های کنافی، سقف‌های مخفی و غیره مناسب بوده و به شکل T یا L ساخته می‌شوند. 

۱. پروفیل نور خطی توکار

پروفیل‌های نور خطی توکار به‌صورت خطی طراحی شده و دارای دیفیوزر بوده و مقاومت و توان بالایی در مقابل حرارت دارند. این پروفیل‌ها با داشتن ضریب شخصی معین در متریال‌های مختلفی مانند سنگ و چوب و غیره قابل‌استفاده هستند. درصورتی‌که از پروفیل نور خطی توکار به‌منظور نورپردازی تزیینی استفاده شود، باید از انواعی که دارای عرض کم و بدنی آلومینیومی با رنگ الکترواستاتیک هستند استفاده کرد. این پروفیل‌ها در دو رنگ سفید و مشکی نیز تولید شده و برای نورپردازی داخلی و خارجی کاربرد دارند.

۲. پروفیل چراغ خطی روکار

اگر سقف کوتاه یا سازه فاقد سقف کاذب باشد، باید از پروفیل چراغ روکار استفاده کرد. این  پروفیل‌ها با داشتن مقاومت بالا در عرض‌های مختلف مجهز به ماژول‌های هوشمند بوده و با برخی از سنسورهای نوری نیز سازگار هستند. مانند نمونه قبل این پروفیل‌ها نیز در دو رنگ مشکی و سفید ساخته شده و برای زیباسازی مکان‌های اداری و بزرگ مناسب هستند.

۳. پروفیل چراغ آویز

پروفیل‌ نور خطی آویز، با سیم و پایه به‌صورت معلق در طول‌های مختلف قابل‌استفاده هستند. برای استفاده از این نوع مدل پروفیل نیازی به ایجاد برش در سقف نیست. کافی است با کوتاه و بلندکردن سیم شدت نور چراغ را تنظیم کرد. کافه‌ها و رستوران‌ها و نمایشگاه‌ها بهترین مکان برای استفاده از این پروفیل‌ها هستند.

نکته: در برخی نمونه‌ها امکان نصب دو ردیف چراغ خطی نیز وجود دارد.

از دیگر انواع پروفیل آلومینیومی چراغ خطی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروفیل خمشی:

این پروفیل‌های آلومینیومی با قابلیت خمش‌ پذیری بالا گزینه‌ای مناسب برای استفاده در گوشه‌های فضا هستند.

  • پروفیل کف:

این پروفیل‌ها روی کف ساختمان کارگذاری شده و نسبت به سایر پروفیل‌ها مقاومت بالاتری داشته و بسیار محکم هستند.

  • پروفیل کف خارجی:

پروفیل‌های آلومینیومی که برای نورپردازی کف محیط‌های خارجی استفاده می‌شوند IP بالایی داشته و در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند.

  • پروفیل‌های گرد:

پروفیل آلومینیومی گرد برای نورپردازی لوله‌ای بسیار مناسب بوده و نورپردازی مدرن و جذابی دارند.

  • پروفیل دیواری:

بعضی از انواع پروفیل‌های آلومینیومی به‌صورت ویژه برای نورپردازی دیوار که به آن “Wall Wash” گفته می‌شود، مناسب هستند.

  • نورپردازی پله‌ای:

برای زیباسازی راهرو و پله‌های یک محیط از این نوع پروفیل بسیار مقاوم استفاده می‌شود.

نکاتی برای خرید پروفیل آلومینیومی چراغ خطی

ازآنجایی‌که مدل‌های متنوعی با کاربردهای مختلف از پروفیل‌ چراغ لاینی وجود دارد لذا در هنگام خرید باید به نکات مهمی برای بهترین انتخاب دقت داشت.

  1. قیمت پروفیل چراغ خطی، بسته به مدل و شکل‌های مختلف این نگهدارنده‌ها قیمت متفاوتی دارند. قیمت پروفیل بر اساس نوع آلیاژ آلومینیوم، کیفیت رنگ، عرض و ارتفاع و وزنی که دارند قیمتشان متفاوت است. قیمت پروفیل خطی از ۱۰ میلیون شروع می‌شود.
  2. مقاومت پروفیل چراغ خطی، یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید پروفیل، مقاوم بودن نسبت به ضربه و حرارت است. این مورد تأثیر بسیار زیادی بر طول عمر نور ال‌ای‌دی دارد.
  3. میزان تبادل گرما، نورها حرارت تولید می‌کنند. این مورد باعث می‌شود به‌مرورزمان برخی از لامپ‌ها بسوزند. حال پروفیل نور خطی عایقی برای تبادل حرارت و دفع آن است که بستگی به کیفیت آلیاژ و IP آن دارد. در زمان خرید به این مورد دقت داشته باشید.

توجه: در هنگام خرید به شکل مقطع پروفیل دقت داشته باشید. مقطع می‌تواند مستطیلی یا استوانه‌ای باشد. برای بهترین انتخاب حداکثر عرض هر کانال را یادداشت کرده و مطابق با نوار LED پروفیل مناسب را خریداری کنید. هر نوار LED می‌تواند با پروفیلی که عرض خوب و عمق کافی دارد سازگار باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل چراغ خطی

پروفیل‌ها مزیت‌های بسیاری دارند، علاوه بر دفع حرارت نور ال‌ای‌دی افزایش طول عمر و مقاومت بالای آن‌ها از دیگر ویژگی‌های پروفیل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پروفیل چراغ خطی گزینه‌ای مناسب برای معماری مدرن است.
  • حمل و نقل و نصب این پروفیل‌ها بسیار آسان است.
  • تقریبا در تمام فضاها از کف تا سقف سازه می‌توان از پروفیل استفاده کرد.
  • پروفیل‌ها با نوردهی مناسب، به‌صورت مستقیم روی سلامتی انسان تاثیر گذاشته و مانع از سردرد، احساس خستگی و خواب آلودگی و چشم درد می‌شوند.
  • پروفیل چراغ خطی یکی از بهترین گزینه‌ها برای نورپردازی مدرن، حرفه‌ای و زیبا در سقف‌های کنافی و یا دارای پوشش PVC هستند.
  • این پروفیل‌ها را می‌توان در هر فضایی از فرودگاه تا خانه و هتل و نمای بیرونی به کار برد.
  • پروفیل‌ها دارای رنگ‌بندی متنوع مانند نقره‌ای، طلایی، شامپاینی و سفید و اندازه‌های مختلف هستند.
  • پروفیل‌ آلومینیومی دارای استاندارد IP65 بوده که باعث می‌شود در مقابل رطوبت نیز مقاوم باشند.
  • پروفیل چراغ نوری انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • از پروفیل‌ها می‌توان برای نورپردازی استخر نیز استفاده کرد.

چند کاربرد پروفیل چراغ نوری

ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، باعث شده که پروفیل آلومینیومی چراغ خطی یا همان طلق چراغ لاینی کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. برای مشاهده‌ی انواع چراغ‌های خطی میتوانید در سایت صنعت نور در دسته‌بندی نور خطی و انواع لاین‌ها مراجعه فرمایید. علاوه بر امکان استفاده از آن‌ها در فضاهای داخل و خارج یا متروها و استخرها می‌توان به موارد زیر به‌عنوان کاربرد پروفیل اشاره کرد:

  • نورپردازی درون کمد‌های راهرویی
  • نورپردازی فروشگاه‌هایی مانند جواهرفروشی یا پوشاک
  • مدل توکار نور خطی برای کف، دیوارها و سقف‌ها
  • مدل آویز نور خطی برای افراد دوستدار لوسترها
  • مدل روکار نیز برای انواع محیط‌های اداری و مسکونی
  • سایبان، بخش‌های مخفی سقف و دیوار، راهرو، پنجره، کابینت‌ها و غیره
  • نورپردازی حمام و آشپزخانه

در این مقاله با کلیه اطلاعات لازم در مورد پروفیل‌ چراغ خطی آشنا شدیم. اگر هنوز هم در این زمینه مشکل دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

خروج از نسخه موبایل