چسباندن ریسه به دیوار، چه‌طور ریسه‌های Led را به دیوار بچسبانیم؟

چسباندن ریسه به دیوار

قبل از آموزش نحوه چسباندن ریسه به دیوار لازم است با انواع ریسه‌ها و مدل‌های آن‌ها آشنا شویم زیرا نحوه چسباندن ریسه‌ها به نسبت نوع ‌آن‌ها متغیر است. همچنین می‌توانید برای آشنایی با مزایا و معایب ریسه «مزایا و معایب جالب استفاده از ریسه ال‌ای‌دی» را مطالعه فرمایید.

۱. ریسه‌های دکوراتیو

این ریسه‌ها اغلب رشته‌ای باریک و بلند بوده که لامپ‌های ال‌ای‌دی در فواصل منظمی در آن‌ها تعبیه شده است. ریسه مفتولی یا همان ریسه سوزنی از جمله ریسه‌های دکوراتیو هستند که می‌توانید آن‌ها را از هر فروشگاه لوازم الکترونیکی در متراژها مختلف تهیه کنید. این ریسه‌ها قابل مخفی شدن در دکور خانه بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. ریسه‌هایی که برای تزئین درخت کریسمس به کار می‌روند آشناترین نوع ریسه‌های دکوراتیو هستند. برای استفاده از این ریسه‌های نوری کافی است محل موردنظر را انتخاب کرده، با استفاده از چسب مخصوص و راهنمای نصب آن را روی دیوار یا سطوح مختلف چسبانده، سپس دوشاخه را به پریز بزنید و از نورپردازی جدید خانه و اتاق خود لذت ببرید.

برش ریسه

۲. ریسه‌های نواری و شلنگی

این ریسه‌ها که با دو نوع لامپ ال‌ای‌دی و SMD در بازار موجود هستند، برای تزئین و نورپردازی بیرون خانه مناسب بوده و می‌توانید آن‌ها را به‌صورت تک‌رنگ یا در ۱۶ رنگ مختلف از فروشگاه‌ صنعت نور تهیه کنید. انواع کنترلی و ریموت دار این ریسه‌ها قابلیت تغییر رنگ داشته و به دلیل مصرف پایین برق و متراژ بالایی که تولید می‌شوند (تا صد متر) گزینه‌ای مناسب برای استفاده در فضای بیرون از خانه هستند. برای نصب ریسه‌های شلنگی به‌دقت و تخصص بیشتری نیاز است.

نصب ریسه LED

نکته اول برای نصب این ریسه‌ها آن است که به محل اتصال باید به پریز برق نزدیک باشد. سطح موردنظر را کاملاً تمیز کرده و از محل مشخص شده روی شلنگ آن را برشش دهید. با استفاده از کانکتور نوارهای برش خورده را به هم وصل کنید. در نهایت انتهای ریسه LED را با کانکتور به منبع تغذیه نصب‌کرده و سیم‌های اضافه را برش دهید. در نهایت ریسه‌ها را با چسب به محل موردنظر متصل کرده و دوشاخه را به‌ پریز بزنید.

توجه: دقت داشته باشید برای نصب ریسه‌های LED به‌وسیله‌ای به نام درایور، نیاز دارید تا ولتاژ برق را به ولتاژ موردنیاز ریسه تبدیل کند. ولتاژ خروجی درایور و ریسه باید باهم یکسان باشد.

نصب ریسه‌های ال‌ای‌دی تک‌رنگ

در ریسه‌های ال‌ای‌دی تک رنگ چسباندن ریسه به دیوار بسیار ساده و آسان‌تر است. در این مورد نیازی به فلاشر و ریموت ندارید. کافی است سیم‌ها را با سیم‌لخت‌کن، لخت کرده و سپس ریسه را به خروجی درایور وصل کنید. سیم قرمز را به V+ و سیم مشکی را V- وصل کرده و پیچ‌ها را ببندید. پس از اتصال سیم فاز و نول به درایور می‌توانید ریسه را روی محل موردنظر نصب کنید.

 

 نحوه نصب چسباندن ریسه به دیوار RGB

برای نصب این ریسه‌ها باید دقت عمل و مهارت بیشتری داشته باشید. علاوه بر چسباندن ریسه به دیوار شما نیاز به نصب ریموت کنترل و تنظیم ولتاژ مناسب برای دریافت بهترین نتیجه از نورپردازی با ریسه ال‌ای‌دی دارید. درصورتی‌که از برق‌کاری سر در نمی‌آورید، بهتر است کار را به کسی که مهارت دارد بسپارید. اگر می‌خواهید خودتان ریسه را نصب کنید ابتدا سیم‌های ریسه و خروجی فلاشر را با سیم‌لخت‌کن، لخت کرده حالا باید ۴ سیم به رنگ‌های قرمز، آبی، سبز و مشکی ببینید. سیم‌های همرنگ دوسر ریسه و فلاشر را به هم وصل کنید. بعد از آن سر سیم‌های ورودی (input) در فلاشر را به خروجی (output) کنترل وصل کنید. سیم سفید رنگ به V+ و سیم مشکی به V- وصل می‌شود. در مرحله بعد به فازمتر نیاز دارید. باید سیم فاز و نول برق را تشخیص داده و به ورودی درایور متصل کنید.

راهنمایی: سیم فاز با حرف L و سیم نول با حرف N مشخص می‌شوند. با فازمتر جریان برق را بررسی کرده و پس از اطمینان از جریان برق، فلاشر را خاموش و روشن کنید تا مطمئن شوید ریسه‌ها به‌خوبی کار می‌کنند.

ریسه نواری SMD

یکی از انواع پرکاربرد ریسه‌های نوری که اخیراً برای نورپردازی از آن‌ها استفاده می‌شود، ریسه نواری SMD است. تفاوت این نوع ریسه‌ها با سایرین در استفاده از SMD به‌جای LED در آن‌ها بوده که باعث شده میزان مصرف برق پایین‌ترین و حرارت‌دهی کمتری داشته باشند. از جمله مزایای این ریسه‌ها می‌توان به مواردی مانند تعبیه جای برش روی رشته ریسه‌ها، عدم از کار افتادن کل ریسه با سوختن یکی از لامپ‌ها و قدرت نوردهی بالاتر اشاره کرد. در میان تمامی ریسه‌ها، ریسه‌های نواری SMD نوردهی بیشتری دارند.

نحوه نصب ریسه‌های نواری SMD

چسباندن ریسه به دیوار در این نوع ریسه ساده اما نیاز به ظرافت بالایی دارد. برای نصب این دسته از ریسه‌های نوری ابتدا به‌اندازه لازم از ریسه تهیه کرده یا از محل مشخص شده برش دهید. سطح موردنظر برای نصب ریسه باید کاملاً تمیز و خشک باشد. در هنگام نصب بعضی از این ریسه‌ها که به‌ ریسه‌‌های نواری نیز معروف‌اند، به پیچ‌‌های مخصوصی نیاز دارید که می‌توانید از فروشگاه لوازم الکتریکی تهیه کنید. پس از تهیه وسایل لازم، ریسه را روی محل موردنظر قرار داده و با چسب و پیچ آن را نصب کنید. برای نصب ریسه‌های نواری SMD بهترین چسب، چسب‌های خمیری سیلیکونی هستند. این چسب‌ها هم عایقی در برابر گرما بوده و در مقایسه با سایر گزینه‌ها ایمنی بیشتری دارند.

برای نصب این نوع ریسه محل موردنظر را به طور کامل تمیز و خشک می‌کنیم. ریسه را به‌اندازه لازم تهیه و یا در صورت نیاز در اندازه‌های موردنظر برش می‌دهیم. برخی از انواع ریسه‌های نواری برای نصب به پیچ‌های مخصوصی نیاز دارند. درهرصورت ریسه را در محل موردنظر قرار داده و به کمک چسب یا پیچ آن را محکم می‌کنیم. می‌توانیم از چسب‌های دارای خمیر سیلیکون برای چسباندن ریسه‌ها استفاده کنیم، زیرا این کار هم ایمنی بیشتری به همراه دارد و هم از حرارت زیاد جلوگیری می‌کند

نحوه نصب ریسه‌های شلنگی

اولین نکته برای نصب ریسه شلنگی این است که ریسه متصل به برق نباشد. برای نصب  این ریسه به پین و سوکت نیاز دارید. می‌توانید هم‌زمان با خرید ریسه یا زمانی که قصد نصب آن را دارید این دو مورد را تهیه کنید. این پین دارای دوسر بوده که یک سر آن سوزنی و سر دیگر معمولی است. سر سوزنی پین وارد ریسه شلنگی و سر معمولی آن درون سوکت قرار می‌گیرد برای شروع کار ابتدا مکان موردنظر روی شلنگ ریسه را مشخص و طول آن را اندازه‌گیری می‌کنیم. مسیر نصب ریسه شلنگی را نیز مشخص خواهیم کرد. برای نصب ریسه شلنگی باید از نگهدارنده‌های کابل پلاستیکی استفاده شود. بهتر است بین هر نگهدارنده ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر فاصله باشد. بعد از آن ریسه را بین نگهدارنده و دیوار قرار داده و با چکش تا جای ممکن آن‌ها را روی دیوار محکم می‌کنیم. در نهایت ریسه را به برق وصل کرده و با به کمک دکمه کنترل آن را خاموش و روشن کنید تا مطمئن شوید ریسه شلنگی به‌درستی نصب شده است. یکی از بهترین مزایای ریسه‌های شلنگی مصرف پایین برق و عدم حرارت‌دهی است.

توصیه: بهتر است ریسه‌های شلنگی را زمانی که در قرقره قرار دارند برای مدت‌زمان طولانی روشن نگذارید. این کار باعث آسیب به چراغ ریسه‌ها می‌شود. همچنین دقت داشته باشید از کشیدن یا ضربه‌زدن با چکش روی دست یا سایر نقاط بدون نگهدارنده ریسه خودداری کنید. این کار هم باعث آسیب به خودتان و هم آسیب به سیم‌ها و کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود.

ریسه سوزنی

ریسه‌های سوزنی در مقایسه با سایر ریسه‌های نوری مزایای متعددی دارند که از جمله آن می‌توان به مصرف پایین برق، سهولت در استفاده و نصب، قیمت پایین و امکان استفاده در هر مکان و حمل‌ونقل آسان آن‌ها اشاره کرد. این ریسه‌ها دقیقاً همان چراغ‌های رنگی و چشمک‌زنی هستند که برای تزئین درخت کریسمس نیز استفاده می‌شوند، به همین دلیل به آن‌ها ریسه‌های کریسمسی نیز می‌گویند.

چطور ریسه‌های سوزنی را نصب کنیم؟

برای نصب این ریسه‌ها روی سطوح تقریباً به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارید. چسباندن ریسه به دیوار در این مدل از ریسه‌ها بسیار راحت و ساده است. بعضی از انواع این ریسه‌ها دارای چسب‌های کاغذی بوده که برای نصب کافی است ابتدا سطح موردنظر را کاملاً تمیز کرده و پس از جداکردن کاغذ چسبان، آن را به هر شکلی که می‌خواهید روی سطوح نصب کنید. اگر ریسه‌ها چسب ندارند می‌توانید از پونز، چسب دوقلو یا چسب آکواریوم برای چسباندن ریسه نوری به دیوار استفاده کنید. پس شکل و طرحی که می‌خواهید را انتخاب کرده، ریسه و چسب را آماده و پس از آماده‌کردن سطح موردنظر، ریسه را روی آن بچسبانید.

توصیه: توجه داشته باشید که با سوختن یکی از لامپ‌های ریسه‌ای ممکن است تمام ریسه بسوزد. همچنین هرگز از چسب حرارتی برای نصب ریسه‌های نوری استفاده نکنید. این کار باعث آسیب و برق‌گرفتگی می‌شود.

ریسه‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند اما ریسه‌های شلنگی نسبت به سایر دیگر ریسه‌ها حساس‌تر هستند و نیاز به‌دقت و مهارت بیشتری برای نصب کردن دارند. درصورتی‌که تجهیزات موردنیاز یا مهارت‌های لازم را ندارید، حتماً از یک برق‌کار کمک بگیرید. همچنین برای مشاهده‌ی انواع ریسه‌های نوری می‌توانید به صنعت نور و در دسته‌بندی چراغ‌های Led و Smd مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل