لامپ ال ای دی اس ام دی چیست؟ هرآن‌چه که باید درارتباط با آن بدانید.

از دغدغه‌ی روشنایی تا ساخت لامپ ال ای دی اس ام دی

شاید برای شما هم جالب باشد که با آمدن لامپ ای ای دی اس ام دی، دغدغه مصرف انرژی و روشنایی بسیاری از ما در زندگی برطرف شد و از بین رفت. در زمان‌های گذشته به خصوص در شب و یا در زمان غروب آفتاب، روشنایی از ابتدای تاریخ بشریت یک دغدغه و نیاز بوده‌است. در گذشته‌های دور، انسان‌ها سعی می‌کردند با آتش، روشنایی مورد نیاز خود را تامین کنند. اما به مرور زمان ابزارهایی مانند فانوس اختراع شد تا از این جهت بتوانند این نیاز خود را برطرف کنند. حال فانوس کجا و لامپ ام ای دی اس ام دی کجا؟!

اما کارایی این ابزارهای ابتدایی نیز کافی نبود و برای همین ابزارهای جدیدی به مرور زمان ساخته شد.

با اختراع لامپ، تحول بزرگی در حیطه‌ی رونایی و نورپردازی در سراسر جهان شکل گرفت. طی گذشت زمان و رشد تکنولوژی سعی شد که لامپ‌های تولید شده، بهینه شوند. این بهینگی در قالب افزایش میزان روشنایی و کاهش مصرف برق انجام می‌شود. رشد تکنولوژی در نهایت منجر به تولید لامپ ال ای دی اس ام دی شده‌است که از جهات مختلفی دارای مزیت می‌باشد. در این مقاله به بررسی لامپ ال ای دی اس ام دی، مزایای آن و کاربرد‌های لامپ ال ای دی اس ام دی پرداخته شده‌است.

تاریخچه‌ی ساخت لامپ ال ای دی اس ام دی 

تقریبا اواسط قرن بیستم بود که از تکنولوژی ساخت لامپ ال ای دی دیپ استفاده شد. اما با گذشت زمان و همینطور رشد و پیشرفت بیشتر تکنولوژی، صنعت تولید لامپ‌ها در ابتدای قرن فعلی، متحول شد. علاوه بر رشد تکنولوژی، دلایل دیگری مثل میزان روشنایی کم و تک رنگ بودن لامپ‌های نوع ال ای دی دیپ نیز در این تحول و تغییر در صنعت تولید لامپ موثر بودند. متخصصان و دانشمندان مربوط به این حیطه، توانستند که تکنولوژی تولید تراشه‌های اس ام دی را به‌دست بیاورند.

همچنین نوآوری در ساخت این تراشه، باعث تولید نوع جدیدی از لامپ‌ها به نام لامپ ال ای دی اس ام دی شد. این نوع از لامپ‌ها از مصرف برق بیشتر جلوگیری می‌کنند و از این طریق باعث صرفه جویی می‌شوند و البته علاوه‌ بر این موارد، تنوع رنگی و وضوح زیادتری نیز دارند. حجم لامپ ال ای دی اس ام دی نسبت به نمونه‌های اولیه‌ی لامپ‌های ال ای دی کمتر و زاویه‌ی دید آن بهتر است.

تنوع ساختار لامپ ال ای دی اس ام دی  

لامپ ال ای دی اس ام دی به علت ساختار متفاوت و منحصر به فرد خود و با قرار گرفتن تعداد زیادتری از تراشه در کنار هم به صورت مستطیلی ساخته و با عنوان ام اس دی شناخته می‌شود. این نوع از لامپ، روشنایی قابل توجهی ایجاد می‌کند و برای روشنایی نمای ساختمان کاربرد زیادی دارد. تراشه‌های موجود در لامپ ال ای دی اس ام دی در اندازه‌های مختلفی ساخته و استفاده می‌شوند. معمولا اندازه‌ی این تراشه‌ها بین سه تا پنج میلی‌متراست. البته لامپ ال ای دی اس ام دی با تراشه‌های بسیار کوچک‌تری نیز می‌تواند ساخته شود. این نوع آخر از لامپ‌های اس ام دی در ساخت تلفن همراه کاربرد دارد و به علت کوچک بودن ساختارش می‌تواند در تلفن همراه قرار داده شود تا روشنایی مورد نیاز را هنگام استفاده از آن، فراهم کند.

ویژگی‌ها و جزئیات مربوط به لامپ ال ای دی اس ام دی

این نوع لامپ هنگام اتصال آن به جریان برق، بلافاصله روشن می‌شود. نور لامپ‌های کم مصرف دیگر در تمام جهات انتشار پیدا می‌کند اما لامپ ال ای دی اس ام دی اینطور نیستند. این نوع لامپ امکان این را دارد که تابش نور از لامپ، با توجه به میزان و حالت دلخواه افراد تغییر کند. در لامپ ال ای دی اس ام دی، یک پد از جنس مس که برای انتقال حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد و همینطور دو یا چند پایه جهت لحیم کاری وجود دارد. لامپ ال ای دی اس ام دی باید دارای مس با کیفیتی باشد تا عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. ال ای دی‌هایی که مس با کیفیتی در آن‌ها به کار نرفته است و در کل فلزات به کار رفته در آن‌ها باکیفیت نیست، در طی فرآیند انتقال حرارت دچار مشکل می‌شوند و طبیعتا به علت عدم رعایت استانداردهای تولید لامپ ال ای دی اس ام دی، استهلاک بیشتری را متحمل شده و زودتر خراب می‌شوند. وقتی که میزان تمرکز نور عامل مهمی باشد، آن‌وقت به این نوع لامپ نیاز پیدا می‌شود. چرا که جهت انتشار نور در این نوع لامپ پراکنده نیست و به صورت متمرکز صورت می‌پذیرد.
البته با به کارگیری این لامپ، می‌توان در میزان مصرف برق صرفه جویی کرد. چرا که میزان مصرف برق در این نوع لامپ بسیار کمتر از انواع دیگر است.

بررسی مزایای لامپ ال ای دی اس ام دی

  • کم بودن میزان گرمای تولید شده نسبت به لامپ­های مشابه دیگر

تکنولوژی اس ام دی با توجه به مزایایی که دارد، در ساخت موارد متعددی از تجهیزات نورپردازی کاربرد دارد. این نوع لامپ‌ها در اندازه‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند که این ویژگی، امکان استفاده در موارد متعددی را فراهم می‌کند. یکی از مشکلات لامپ‌ها، گرم شدن آن‌هاست. اما لامپ ال ای دی اس ام دی نسبت به لامپ‌های دیگر، به میزان کمتری گرما تولید می‌کند.

  • زیادتر بودن عمر مفید محصول

افرادی که از لامپ ال ای دی اس ام دی استفاده می‌کنند، هزینه‌های ناشی از تعمیرات احتمالی را می‌توانند بهتر مدیریت کنند. با استفاده از این نوع لامپ می‌توان در صورت بروز اشکال و خرابی در آن، کل برد دستگاه را با هزینه‌ی کمی تعویض کرد. در نتیجه استفاده از این لامپ می‌تواند هم از نظر هزینه و هم از نظر زمان مفید باشد.

  • بهبود شرایط محیط زیست از طریق صرفه‌ جویی در استفاده از انرژی

یکی از چالش‌های مهم که جوامع با آن روبه‌رو هستند، بحران زیست محیطی است. انرژی‌ها چه تجدید پذیر باشند و چه تجدید ناپذیر، بالاخره محدودند. برای بهینه کردن میزان استفاده از انرژی، باید از ابزارها و تکنولوژی‌های نوین استفاده کرد. با توجه به مزیت و پیشرفت‌ تکنولوژی اس ام دی که می‌تواند نور را با میزان مصرف انرژی کمتر، ولی در عین حال با کیفیت زیادتری منتشر کند. به همین دلیل لامپ ال ای دی اس ام دی، باعث می‌شود تا بتوان از عهده‌ی این چالش مهم برآمد.

  • یکنواخت بودن روشنایی و نورپردازی

ال ای دی‌ها گرچه مزیت­های استفاده زیادی دارند اما با این حال تمرکز بیش از حد نور منتشر شده از آن‌ها چندان قابل قبول نبود. این مشکل در لامپ ال ای دی اس ام دی برطرف شده‌است. این نوع لامپ‌ها زاویه‌ی دید صد و بیست درجه‌ای دارند که از دیگر لامپ‌ها بیشتر و بهتر است و از این طریق می‌توانند فضای بیشتری را پوشش داده و روشن کنند.

خروج از نسخه موبایل