انواع لامپ لوستر. کدام یک مناسب لوستر و خانه ما است؟

می‌دانید که برای خرید هر کالایی باید نکته‌هایی را در نظر بگیریم تا خریدی متناسب با شرایط و سلیقه‌ی خود داشته باشیم. انتخاب و خرید لامپ لوستر از این دسته موارد است. هر خانه‌ای خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارد و برای انتخاب لامپ لوستر باید دقت فراوانی به خرج دهید. برای پیداکردن لامپ لوستر مناسب منزل خود به انواع آن‌ و خصوصیات هرکدام آن‌ها می‌پردازیم.

تأثیر نور در خانه

از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی داخلی و خارجی مقدار نور است. بیشتر افراد مبلغ زیادی برای زیباسازی محیط خانه و منزل خود خرج می‌کنند اما به این نکته توجه نمی‌کنند که چقدر می‌تواند نور در زیبایی منزل تأثیرگذار باشد. برای مثال عدم نور مناسب باعث خستگی و بی‌حالی می‌شود و یا نور کافی باعث شده نمای خانه و فروشگاه شما به‌خوبی نمایان شود. در ادامه ما به انواع لامپ‌های مناسب لوستر می‌پردازیم.

انواع لامپ‌های مناسب لوستر:

لامپ‌های لوستر را به دو گروه لامپ‌های نسل جدید و نسل قدیم تقسیم‌بندی می‌کنیم. در نسل‌های قدیم، لامپ‌های رشته‌ای و پرمصرف طبقه‌بندی می‌شدند که گرمای زیادی تولید و مصرف برق بالایی نیز داشتند.

در میان لامپ‌های نسل جدید در لوستر‌ها دو گروه لامپ‌های LED و لامپ‌های SMD تقسیم و طبقه‌بندی شده که از مهم‌ترین وجه تمایز آن‌ها کم‌مصرف بودن آن‌ها است.

انواع لامپ‌های کم‌مصرف:

لامپ‌های کم‌مصرف یا CFL یک‌قدم از لامپ‌های LED و لامپ‌های SMD هستند و عمر بالاتری به نسبت لامپ‌های رشته‌ای دارند؛ اما گاز جیوه موجود در آن‌ها و پرتو‌‌های ماورا بنفش موجود در آن سرطان‌زا و برای سلامتی مضر هستند.

لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) و اس‌ام‌دی (SMD):

 از انواع لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌توان به لامپ‌های ال‌ای‌دی حبابی، گل، شمعی، هالوژنی، فلامنتی، زیتونی، اشکی، شلنگی و قارچی اشاره کرد که یک سری از آن‌ها فقط به‌عنوان لامپ لوستر استفاده می‌شوند.

نکته‌ی قابل‌توجه که باید در مورد لامپ لوستر بدانید این است که لامپ‌های لوستر LED جزء پرنورترین لامپ‌ها شمرده می‌شوند. از بهترین لامپ‌های  LEDبرای لامپ لوستر، لامپ فیلانتی است.

لامپ ال‌ای‌دی فیلامنتی

این لامپ از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با لامپ‌های ال‌ای‌دی و رشته‌ای ندارد، اما فناوری ساخت آن‌ها متفاوت و با القای الکتریکی فعالیت می‌کند. اما فرق اصلی این دو لامپ در مصرف برق آن‌ها است. یعنی لامپ‌های لوستر LED نسبت به لامپ‌های رشته‌ای 85 درصد برق کمتری مصرف می‌کنند.

لامپ لوستر اس‌ام‌دی  SMD  

لامپ‌های SMD نسل جدید لامپ LED محسوب شده که تمام خصوصیات لامپ‌های ال‌ای‌دی را شامل می‌شود. لامپ‌های SMD در طیف‌های رنگی چون آفتابی و مهتابی در بازار موجود است که می‌توان در کنار هم استفاده کرد. دو ویژگی برتر آن نسبت به لامپ‌های LED شدت نور و طول عمر آن است.

اگر در فضای خود نور زیادی می‌خواهید و همچنین طول عمر لامپ لوستر برایتان اهمیت دارد، لامپ SMD مناسب شما است و علاوه بر این ویژگی‌ها شامل تنوع رنگی زیادتر و حجم بسیار کمتری است. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش گرما از مزایای دیگر این لامپ بوده.

از انواع لامپ‌های SMD می‌توان به لامپ‌های حبابی و لامپ اس‌ام‌دی پروژکتوری اشاره کرد.

لامپ‌های لوستر سوزنی

لامپ‌های سوزنی در لوستر‌های LED و رشته‌ای بیشترین استفاده‌ی ممکن را دارد. این نوع لامپ لوستر به دلیل قابلیت تعویض آسان لامپ لوستر، اندازه کوچک و شدت نوری بالای آن، عمر طولانی بیش از 30 هزار ساعت و در آخر صرفه‌جویی در مصرف برق آن، از موارد محبوبیت لامپ سوزنی بین افراد محسوب می‌شود.

انواع لامپ‌های سرپیچ استارتی

این نوع لامپ‌ها در لوسترهای ریسه‌ای استفاده و‌ همچنین انواع مختلفی دارد که برخی از آن را مورد بررسی قرار می‌دهی:

لامپ‌های استارتی هالوژنی:

این لامپ‌ها در گروه لامپ‌های پرمصرف و با حرارت فوق‌العاده بالا قرار می‌گیرد. (50 وات میزان مصرفی برق این لامپ)

لامپ‌های سرپیچ ال‌ای‌دی (LED):

این نوع لامپ‌ها به نسبت لامپ مورد اول، مصرف کمتر و طول عمر بالا‌تری دارند. از ویژگی دیگر آن تنوع رنگی این نوع لامپ‌ها است. (3 تا 6 وات میزان مصرف برقی)

لامپ‌های سرپیچ اس‌ام‌دی (SMD):

این مورد ورژن جدیدتر لامپ مورد بالا یعنی لامپ سرپیچ استارتی ال‌ای‌دی است که کم‌مصرف‌تر و پرنور‌تر شمرده می‌شود.

لامپ‌های سرپیچ سی‌او‌بی (COB):

اگر به لامپی نیاز دارید که هم کم‌مصرف باشد و هم شدت روشنایی بالایی برخوردار باشد، این مدل لامپ لوستر برای شما مناسب شمرده می‌شود.

لامپ‌های لوستر سرپیچ شمعی (E14):

لامپ‌های شمعی از دیگر لامپ‌های لوستری شمرده می‌شوند که همانند لامپ‌های اشکی محبوبیت زیادی دارند. این نوع لامپ به کندل نیز معروف است که در دو حالت مات و شفاف در بازار عرضه می‌شود. قیمت لامپ شمعی به نسبت لامپ اشکی کمتر است. از این نوع لامپ‌های پرمصرف بین 40 تا 60 وات برق  و از نوع کم‌مصرف آن بین 9 تا 18 وات برق مصرف می‌کند.

لامپ‌های لوستر سرپیچ معمولی (E27):

این نوع لامپ هم در انواع پر‌مصرف و کم‌مصرف، LED و SMD  در بازار عرضه می‌شوند که پر‌مصرف آن ۱۰۰ وات و کم‌مصرف آن ۹ تا ۳۲ وات است. همچنین میانگین طول عمر این نوع لامپ به نوع smd مربوط بوده که ۶۰ تا ۸۰ هزار ساعت هست. بیشترین میزان نور‌دهی مربوط به این لامپ لوستر بوده، به‌طوری‌که میزان نور‌دهی آن ده برابر مصرف آن است. همچنین بیشترین میانگین طول عمر لامپ‌ها اذعان smd بوده که 60 تا 80 هزار ساعت است.

لامپ‌های لوستر سرپیچ استارتی:

لامپ‌های لوستر سرپیچ استارتی در اقسام هالوژنی، LED،SMD ،COB بوده. لامپ‌های لوستر سرپیچ استارتی 50 وات برق مصرف می‌کند. لامپ سرپیچ استارتی LED بین 3 تا 6 وات و لامپ‌های لوستر سرپیچ استارتی SMD و COB بین 4 تا 6 وات برق مصرف می‌کند.

از مزایای لامپ LED می‌توان مهم‌ترین مزیت آن، که طول عمر آن است را ذکر کرد. اگر از لامپ ال‌ای‌دی استفاده می‌کنید بدانید که 60 تا 60 هزار ساعت طول عمر آن دانست. نکته‌ی مثبت دیگر این نوع لامپ این است که خاموش و روشن کردن به هر تعداد دفعات بر طول عمر آن تأثیری ندارد. همچنین بازدهی نور بالای آن به نسبت مصرف آن ده برابر تخمین زده‌اند.

حالا که به انواع لامپ‌ها لوستر آشنا شدید، شما می‌توانید همه محصولات روشنایی خود را از فروشگاه صنعت نور با قیمت مناسب تهیه نمایید 

خروج از نسخه موبایل