اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی، یک جنبه‌ی حیاتی و مهم در دکوراسیون داخلی انواع محیط است. اجرای نورپردازی مناسب در دکوراسیون داخلی می‌تواند باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضای محیط شود. در واقع می‌توانیم بگوییم نورپردازی یک جنبه‌ی حیاتی در دکوراسیون انواع محیط و حال و هوای آنجا است.

برای نمونه ترکیب منابع نور طبیعی و مصنوعی، یکی از موارد مهم در نورپردازی بوده که به طور کلی دکوراسیون داخلی محیط بر آن ساخته می‌شود. طراحان مدرن با توجه به عناصر طراحی سنتی و معاصر به‌خوبی از این دو منبع استفاده کرده اند.

 نورپردازی یک بازی در دکوراسیون داخلی خانه است و باید برای آن، فکر و دقت زیادی صرف کرد. در دکوراسیون داخلی خانه‌ها، آپارتمان‌ها، فضاهای اداری، یا هر نوع محل سکونت، توجه به نور بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. با توجه به این موارد، در ادامه‌ی این مقاله، به بررسی اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی چقدر اهمیت دارد؟

نورپردازی، به اندازه سایر عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی مهم بوده و می‌تواند ویژگی‌های معماری و سبک هر فضایی را بسازد و یا در عین حال، آن‌ها را از بین ببرد. در نورپردازی، با تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف مثل انواع لوسترها و لاین‌های نوری، از نور و سایه استفاده می‌شود تا در فضا راحتی و آرامش به وجود بیاید.

استفاده‌ی درست از نورپردازی، وجود فضایی گرم، جذاب و کاربردی را برای انواع فضا در خانه‌ی شما تنظیم می‌کند. از این رو به کارگیری نورپردازی، جنبه اصلی طراحی دکوراسیون داخلی است و باعث تقویت هر گوشه‌ای از خانه می‌شود.

نورپردازی خلاقانه، تکمیل کننده‌ی دکوراسیون داخلی شماست؛ لامپ‌ها، لوسترها و سایر عناصر نورپردازی، می‌توانند به شما در ایجاد تعادل کامل بین سبک دکوراسیون داخلی، راحتی و کاربری مناسب، کمک کنند.

در حقیقت کلید ایجاد یک فضای زیبا، کاربردی و جذاب در دکوراسیون داخلی، درک ترفند مدیریت نورپردازی خوب است. برای این‌کار، بهتر است با انواع نورپردازی آشنا شوید. راه‌های مختلفی برای اجرای نورپردازی وجود داشته و ما در ادامه، اصول اولیه را پوشش خواهیم داد.

 آشنایی با انواع نورپردازی در طراحی داخلی

نور کلی، معمولاً مهم‌ترین نوع نورپردازی مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی بوده و به هر منبع نور اصلی مورد استفاده برای روشنایی محیط اشاره دارد. این نوع منبع نور، نیازهای اولیه را برآورده کرده، دیوارها و سطوح را روشن‌تر نشان می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد حس زندگی در هر فضایی می‌شود! چراغ‌های سقفی و توکار و یا لوسترهای مختلف، برای این‌کار مناسب هستند.

برای استفاده از این نوع نورپردازی، می‌توان از ابتدای طراحی سیستم برق داخلی آن را لحاظ کرده و یا با استفاده از اتصالات آن را انجام داد. نورپردازی به طور کلی شامل دو نوع است:

1. نورپردازی تأکیدی

برای برجسته‌تر کردن معماری، طراحی و یا ویژگی‌های دکوراسیون داخلی یک خانه، از نورپردازی تأکیدی استفاده می‌شود. یک لوستر خوب روی میز ناهار خوری، نورافکن روی یک تابلو یا اثر هنری و همچنین یک چراغ کف که توجه را به یک مبلمان جلب می‌کند، همگی نمونه‌هایی از نورپردازی تأکیدی هستند. استفاده‌ی مناسب از نورپردازی تأکیدی، منجر به تغییرات اساسی در دکوراسیون داخلی شما می‌شود.

2. نورپردازی وظیفه‌ای

از سمت دیگر نورپردازی وظیفه‌ای، برای انجام یک هدف خاص در محیط و فضای شما استفاده می‌شود. نورپردازی وظیفه‌ای برای تأمین نور برای قسمت پیش‌خوان آشپزخانه شما، روشن کردن کابینت‌ها و کمدها برای دسترسی آسان، یا واضح‌تر کردن جنبه‌های مهم خانه شما برای مهمان (مسیرهای روشنایی، پله‌ها و…) باشد. این نوع نورپردازی، بسیار کاربردی‌تر از نوع تأکیدی است.

نکته‌ی قابل توجه در انواع نورپردازی، استفاده‌ی مناسب از رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی بوده که باعث دو چندان شدن تأثیر نورپردازی می‌شود.

مدیریت رنگ در دکوراسیون داخلی خانه

رنگ در نورپردازی، از مهم‌ترین نکات است؛ چرا که هرگونه استفاده از رنگ‌های روشن و تیره، می‌تواند باعث بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر نشان دادن محیط شود. (رنگ‌های تیره‌تر گاهی اوقات می‌توانند اتاق را کوچک‌تر و کلاستروفوبیک‌تر کرده و دیوارهایی با رنگ روشن‌تر، فضا را بازتر و دلپذیرتر می‌کند. )

یکی از نکات مهم در مدیریت رنگ، تابش نور از انواع سطوح بوده که از آن برای تغییر اندازه‌های حسی انواع محیط به کار برده می‌شود. برای مثال تابش نور از دیوارها، می‌تواند باعث ایجاد حس فضای بزرگ‌تر شود.

استفاده از انواع نور مصنوعی، یکی دیگر از نکات قابل توجه در نورپردازی است. در نورپردازی دکوراسیون داخلی، نور مصنوعی باعث ایجاد تحریم بصری می‌شود. افراد همیشه به روشن‌ترین نقطه در یک اتاق کشیده می‌شوند؛ در نتیجه طراحان داخلی، برای برجسته کردن ویژگی‌های خاص محیط، از نور مصنوعی استفاده می‌کنند. (نورپردازی تأکیدی)

از مهم‌ترین سؤالات مطرح شده در نورپردازی داخلی، کیفیت انواع نور قابل استفاده است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

برای پروژه طراحی داخلی به چه کیفیت نوری نیاز است؟

چراغ‌های LED همان چیزی است که ما امروزه استفاده می‌کنیم، اما کیفیت تک تک چراغ‌ها تأثیر بسزایی بر فضا دارد. در استفاده از این لامپ‌ها، کیفیت دما و قوام رنگ، دو فاکتور با اهمیت هستند. در لامپ‌های LED با کیفیت مناسب، در صورتی که شاخص CRI، بیشتر از 90 باشد، طبیعی‌ترین نور را ارائه می‌دهد. (CRI، مقداری است که نشان می‌دهد نور چقدر رنگ واقعی جسمی را برجسته می‌کند.) رنگ‌های قرمز، آبی و سبزهای تیره، زمانی که با نور CRI بالا برجسته می‌شوند، بسیار واقعی‌تر به نظر می‌رسند.

نورپردازی؛ عنصر جدایی ناپذیر دکوراسیون داخلی

نور یکی از اجزای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی است و همیشه باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. برنامه ریزی دقیق برای داشتن یک طراحی عالی، بسیار کاربردی است. همچنین اطلاع از موارد زیر باعث دریافت بهترین نتیجه از نورپردازی در دکوراسیون داخلی می‌شود:

  • تجسم فضای داخلی نورپردازی شده بعد از اتمام کار
  • تأثیرات مختلف نورپردازی بر محیط (از جوانب حسی، ابعادی و …)
  • و …

داشتن برنامه ریزی قبلی، علاوه بر موارد مطرح شده، باعث انتخاب مناسب‌تر برای استفاده و به‌کارگیری از ابزارهایی چون انواع لامپ‌ها، لوسترها، LED و …، در کنار افزایش شاخص CRI، موجب اضافه‌شدن ظرافت، بهبود سبک دکوراسیون داخلی شما و در نهایت ایجاد رضایت خاطر می‌شود.

می‌توانید برای دریافت مشاوره برای نورپردازی داخلی و خرید انواع تجهیزات مورد نیاز آن، با فروشگاه صنعت نور در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل