5 استاندارد سیم‌کشی که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید!

در سال‌های اخیر در ایران، ساخت‌وساز منازل به طور چشمگیری افزایش‌یافته است. این ساخت‌وسازها نیازمند اطلاعات و دانشی است که در صورت غفلت از آن‌ها، ممکن است باعث ایجاد خطر برای ساکنان ساختمان‌ها شود. رعایت چند نکته اساسی در مورد ساختار بنا و استاندارد سیم‌کشی، بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه مقاله‌ای که از وب‌سایت صنعت نور مشاهده می‌کنید، این استانداردها را ذکر خواهیم کرد.

چرا باید استاندارد سیم‌کشی در ساختمان رعایت شود؟

اساسی‌ترین مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم رعایت استاندارد سیم‌کشی ایجاد شوند، خسارت‌های جانی است. متأسفانه این بی‌توجهی به استانداردها ممکن است باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیم‌ها و در نتیجه برق‌گرفتگی شوند. به‌علاوه اگر این استانداردها به‌درستی رعایت نشوند، امکان دارد خسارات مالی نیز متحمل شوید. عدم رعایت استاندارد سیم‌کشی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در کارکرد سیم‌ها شده و مجبور به تعویض یا تعمیر آن‌ها شوید.

چند استاندارد سیم‌کشی مهم

به دلیل حساسیتی که برای استفاده از برق وجود دارد، چند استاندارد اساسی برای سیم‌کشی در ساختمان ایجاد شده است. شما باید برای سیم‌کشی ساختمان از تکنسینی استفاده کنید که با تمام استانداردهای سیم‌کشی آشنا بوده و آن‌ها را رعایت کند. چندین نمونه استاندارد سیم‌کشی که در پایین به آن اشاره خواهیم کرد، بسیار مهم بوده و رعایت آن‌ها برای همگان الزامی است.

استفاده از محصولات مرغوب و باکیفیت

استفاده از محصولات مرغوب در سیم‌کشی، جزو مهم‌ترین موارد در استاندارد سیم‌کشی است. تکنسین، باید مرغوب‌ترین کالاها را در بازار شناسایی کرده و از آن‌ها در کار خود استفاده کند.

دانستن ظرفیت فیوز

یکی از مهم‌ترین مواردی که عدم رعایت آن می‌تواند باعث ایجاد خسارت مالی برای شما شود، بی‌توجهی به این نکته است. دانستن و رعایت ظرفیت فیوز، مهم‌ترین استاندارد سیم‌کشی است که تکنسین برق باید بداند و آن را رعایت کند. تکنسینی که برق‌کشی ساختمان شما را به عهده دارد، باید میزان این ظرفیت‌ها را بداند.

اصلی‌ترین فیوز در ساختمان، فیوز کنترل و فیوز اصلی است که باید ظرفیتی معادل 25 و 20 آمپر داشته باشند. فیوزی که برای روشنایی استفاده می‌شود، باید 10 آمپر ظرفیت و همچنین فیوزی که برای پریزها مورداستفاده قرار می‌گیرد، باید 16 آمپر ظرفیت داشته باشد. رعایت‌نکردن این ظرفیت‌ها، می‌تواند نشان از کم‌تجربگی برق‌کار ساختمان شما باشد.

تعبیه فیوز جداگانه برای لوازم پرمصرف

اگر برق‌کار ساختمان شما با استاندارد سیم‌کشی آشنایی داشته باشد، باید بداند که برای وسایل پرمصرف مانند کولر باید از فیوز جداگانه‌ای استفاده کرد.

استفاده از سیم‌های مناسب

اینکه برق‌کار ساختمان با انواع سطح مقطع سیم و کاربردهای آن آشنایی داشته باشد نیز، جزو 5 استاندارد مهم و حیاتی در فرایند سیم‌کشی ساختمان است. بهتر است در زمان انتخاب برق‌کار ساختمان، به مهارت و دانش او در این کار توجه کنید. در زیر چند نمونه کاربرد سیم و سطح مقطع آن را نوشته‌ایم:

  • سیم‌هایی که سطح مقطع 1.5 میلی‌متری دارند، باید برای برق‌کشی لامپ‌های ساختمان استفاده شوند.
  • سیم‌هایی با سطح مقطع 2.5 میلی‌متری، باید برای سیم‌کشی پریزها و کولرهای آبی مورداستفاده قرار بگیرند.
  • سیم‌هایی که به‌عنوان سیم اصلی برق و سیم کولرگازی مورداستفاده قرار می‌گیرند، باید سطح مقطعی معادل 4 میلی‌متر داشته باشد.
  • یک مورد از استانداردهای سیم‌کشی ساختمان این است که به‌گونه‌ای عمل کنند که در صورت پریدن فیوز، برق کل ساختمان قطع نشود. این کار با ایجاد انشعاب‌های مناسب از کنتور امکان‌پذیر می‌شود.

رعایت محدودیت‌های فاصله‌ای از دیگر نکات قابل‌توجه در استاندارد سیم‌کشی

یکسری استاندارد سیم‌کشی برای تعبیه کلید و پریزها وجود دارد که معمولاً همه تکنسین‌های برق با آن آشنایی دارند. این استانداردها، مربوط به فاصله کلید و پریزها از زمین و… هستند. در زیر، چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

  • تمامی کلیدهای لامپ‌ها باید در فاصله مشخصی از سطح زمین قرار بگیرند. این فاصله برابر است با 110 الی 120 سانتی‌متر.
  • پریزی که در آشپزخانه استفاده می‌شود، باید حتماً ارتفاعی معادل 60 و یا 120 سانتی‌متر داشته باشد.
  • کلید کولری که بر روی دیوار نصب می‌شود، باید 130 سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.
  • پریزهای موجود در حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی باید دارای ارتفاع 120 سانتی‌متری باشند.
  • آویز لامپ‌ها در منزل، باید 30 الی 50 سانتی‌متر طول داشته باشند.
  • مکانی که برای جعبه فیوز در نظر گرفته می‌شود، حداقل باید 100 سانتی‌متر از لوله‌های گاز و آب فاصله داشته باشد. همچنین باید در ارتفاع 150 تا 170 سانتی‌متری قرار بگیرد.
  • یکی از چندین استاندارد سیم‌کشی این است که گوشی آیفون باید 140 تا 150 سانتی‌متر از کف زمین فاصله داشته باشد.

مراحل انجام برق‌کاری ساختمان باتوجه‌به استاندارد سیم‌کشی

برق‌کاری ساختمان جزو مشاغلی است که باید با برنامه‌ریزی و دقت کامل صورت پذیرد. این کار شامل مراحلی است که باید به ترتیب انجام شوند. به‌طورکلی انجام این کار را می‌توان به 5 مرحله تقسیم‌بندی کرد. این مراحل به ترتیب زیر هستند.

مرحله اول در استاندارد سیم‌کشی: طراحی نقشه برق‌کاری ساختمان

یکی از اصول برق‌کاری ساختمان که باعث می‌شود کارها طبق برنامه‌ریزی پیش برود، طراحی نقشه سیم‌کشی ساختمان است. در این نقشه شما محل قرارگیری انواع کلید و پریز را در ساختمان مشخص می‌کنید که از احتمال اشتباه در کار، تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. باید دقت کنید که سیستم‌های روشنایی و صوتی، آیفون، پریز تلفن، پریز آنتن و سوکت برق طبق استاندارد سیم‌کشی، باید در محل و ارتفاع مناسبی قرار بگیرند.

مرحله دوم در استاندارد سیم‌کشی: کشیده شدن خط تراز توسط تکنسین

این مرحله باتوجه‌به مطالبی که در بالا در مورد ارتفاع قرارگیری کلیدها و پریزها گفته شد، انجام می‌شود. در این قسمت برق‌کار باتوجه‌به نقشه برق‌کاری ساختمان و دانشی که از استاندارد سیم‌کشی دارد، از چاک لاین استفاده کرده و ارتفاع‌های مناسب را بر روی دیوار مشخص می‌کند. انجام این کار بر فعالیت برق‌کار، تأثیر فراوانی داشته و دقت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مرحله سوم در استاندارد سیم‌کشی: سوراخ کردن دیوار

این کار مربوط به‌قرار دادن جعبه کلیدها و لوله برق‌ها در دیوار است و باید ایمنی لازم در این مرحله رعایت شود. تکنسین برق با استفاده از ابزاری، دیوار را در اندازه مناسب سوراخ ایجاد می‌کند تا اجزای موردنظر به‌راحتی درون آن قرار گیرند. دستگاه شیارزنی در این مرحله به برقرار کمک می‌کند.

مرحله چهارم در استاندارد سیم‌کشی: قرارگیری قوطی کلید در دیوار

در این قسمت برق‌کار باید قوطی کلیدها را در دیوار قرار داده و لوله‌های برق را طبق استاندارد سیم‌کشی که می‌داند، در قسمت مناسب جا دهد. این لوله برق‌ها، انواع متفاوتی دارند. لوله پی‌وی‌سی و خرطومی انواعی از این لوله برق‌ها هستند.

مرحله پنجم در استاندارد سیم‌کشی: سیم‌کشی

در این مرحله، تکنسین از فنر سیم‌کشی استفاده می‌کند. حالا که او کلید و پریزها و میزان انشعابات کنتور را باتوجه‌به استاندارد سیم‌کشی عملی کرده است، نوبت استفاده از فنر سیم‌کشی است. برق‌کار با این فنر، سیم‌های برق را از داخل لوله‌ها عبور داده و به قسمت‌های موردنظر می‌رساند. لازم به ذکر است که رعایت سطح مقطع سیم و کاربردی که دارد، جزو مهم‌ترین موارد در استاندارد سیم‌کشی است.

برق‌کاری، کاری تخصصی است و هرکسی توانایی انجام آن را ندارد. انجام این کار، دقت و حوصله فراوان می‌طلبد تا به‌درستی انجام شود. بسیاری از افراد سعی می‌کنند برای کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز، خودشان دست‌به‌کار شوند و این کار را انجام دهند. باید بگوییم که این کار کاملاً اشتباه است چرا که شما از هیچ‌کدام از استانداردهای سیم‌کشی اطلاع ندارید. اگر قصد دارید همه محصولات وب‌سایت فروشگاه اینترنتی صنعت نور را مشاهده کنید، بر روی لینک کلیک کنید.

خروج از نسخه موبایل