راهنمای خرید لامپ نور مخفی و انواع آن

لامپ نور مخفی چست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ انواع نور مخفی کدام است و هر کدام چه کاربردی دارد؟ چه نکاتی هنگام خرید لامپ نور مخفی باید دقت کنیم؟ شما قبل از خرید این لامپ باید پاسخ این سوالات را بدانید.

لامپ نور مخفی یکی از گزینه‌های نورپردازی محسوب می‌شود که به دلیل مشخص نبودن در نورپردازی، طرفداران زیادی دارد. زمانی که لامپ‌های LED به بازار عرضه شدند افراد کمی از آنها در خانه‌های خود استفاده می‌کردند. علت آن این بود که نور این لامپ‌ها سفید متمایل به آبی بوده و افراد کمی به این نوع رنگ علاقه داشتند. اما با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات مختلفی که در تمام ابعاد خصوصاً تولید لامپ‌ها ایجاد شد، موضع‌گیری کاربران نیز تغییر کرد. در این مقاله انواع لامپ نور مخفی و موارد لازم در زمان خرید را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این مطلب مقاله ۵ دلیل استفاده از چراغ خطی برای زیبایی منزل را مطالعه کنید.

ویژگی لامپ‌های نور مخفی

از مهم‌ترین ویژگی‌های لامپ نور مخفی LED این است که این چراغ‌ها به‌شدت تطبیق‌پذیر هستند. به عبارتی این چراغ‌ها قابلیت این را دارند که در طیف نوری مختلفی ارائه شوند، از گرم و ترد تا خنک و ملایم، ضمن اینکه قابلیت تولید و ارائه در شکل‌های مختلف را نیز دارند. این قابلیت‌ها به شما کمک خواهند کرد تا نورپردازی مناسبی را برای منزل خود انجام دهید. این یعنی حباب‌ها، هالوژن‌ها، قوطی‌ها، پنل‌ها، ریسمان‌ها، نوارهای نورپردازی از بالا و یا از پایین، مواردی هستند که باهدف انجام تزئینات و غیره، برای یک نورپردازی کارآمد و مؤثر هستند.

انواع لامپ نور مخفی

برخی از لامپ‌های LED که در بازار می‌باشند هم لامپ نور مخفی هستند و هم نورهای گرمی دارند که همین امر سبب شده تا کاربران زیادی برای استفاده از این نوع لامپ‌ها علاقه نشان دهند. اگرچه قیمت این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های معمولی کمی بیشتر است، اما در عوض امکانات مختلفی مانند دوام بالاتر، کیفیت نوری مطلوب‌تر و مصرف کمتر را به کاربران ارائه می‌کنند. به عبارتی همین مزیت‌ها می‌توانند هزینه بالاتر قبض برق مشترکان را به‌خوبی جبران کنند. به طور معمول یک LED تا 25000 ساعت کارکرده ضمن اینکه تا 75 درصد انرژی کمتری را نسبت به لامپ‌های دیگر مصرف خواهد کرد. در این قسمت انواع لامپ نور مخفی را برای شما شرح خواهیم داد.

·         لامپ ریسه شلنگی

لامپ نور مخفی ریسه شلنگی و یا نوار LED با 2 درجه نوری، بیشتر برای آشپزخانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول برای قسمت بالای کابینت‌ها جریان نور سفید و برای زیر کابینت‌ها از جریان نوری زردرنگ استفاده می‌شود اما باز همه چیز بستگی به نظر و سلیقه کاربر دارد. در حالت کلی نوار LED به‌صورت یک مدار کاملاً مدور تهیه شده که تراشه‌های LED را به آن متصل می‌کنند و به‌راحتی می‌توانید آن را در هرجایی استفاده کنید. تراشه‌های مورداستفاده در اصل یک سری نقاط نورانی هستند که با فاصله‌های یک و نیم سانتی از یکدیگر جدا شده‌اند. این نوع چراغ‌ها قادر هستند تا در سطوح مختلف نوردهی متفاوتی را ایجاد کنند و با ماده چسبنده‌ای که در پشت آن‌ها قرار دارد، در هر مکانی به‌راحتی قابل نصب خواهند بود.

 اگر تصمیم دارید از این نوارهای لامپ نور مخفی برای مکانی استفاده کنید که به نور کمتری احتیاج دارد، باید از شدت نوری کمتر آن استفاده کنید. درجه نرمال نورپردازی این نوارها نیز بیشتر برای درون کابینت‌ها، نورپردازی‌های هنری و روی کابینت استفاده می‌شود. ناگفته نماند که نوارهایی که در آشپزخانه و حمام مورداستفاده قرار می‌گیرند از نوع روکش‌دار هستند، چون شما در فضای حمام و آشپزخانه با گرما، بخار آب، رطوبت و غذاها سروکار دارید که این روکش‌ها از آسیب رسیدن به نوارهای روشنایی جلوگیری می‌کنند.

·         پنل‌های LED

پنل‌های LED اگر به‌عنوان لامپ نور مخفی مورداستفاده قرار بگیرند، بهتر است برای آینه‌ها استفاده شوند که بتوانند یک نور ملایم و مناسب را در اطراف آن‌ها ایجاد کنند. این پنل‌ها روکش‌های مخصوصی دارند که از آنها در برابر رطوبت و هرگونه آلودگی محافظت می‌کنند و به‌راحتی می‌توانید آنها را در حمام و سرویس بهداشتی مورداستفاده قرار دهید. پنل‌های LED را در حالت کلی در یک محفظه فلزی جاسازی می‌کنند که با یک محافظ پلاستیکی پوشیده شده است.

قبل از خرید این نوع پنل نوری مقاله لامپ ال ای دی اس ام دی چیست؟ هرآن‌چه که باید درارتباط با آن بدانید. را بخوانید

در حالت کلی این پنل‌ها نسبت به نوارهای LED تراشه‌های بیشتری دارند و همین دلیل نور بیشتری را نیز تولید خواهند کرد. اندازه این پنل‌ها 25، 50 و 100 سانتی‌متری است که قیمت آن‌ها مستقیماً به‌اندازه و کیفیت آن بستگی دارد. از این پنل‌ها حتی می‌توانید به‌عنوان لامپ نور مخفی در سقف کاذب و تورفتگی‌های سقف خانه نیز استفاده کنید و حتی می‌توانند به‌عنوان نور تزئینی نیز ایفای نقش کنند. 

·         انواع مختلف ریسمان LED

در حالت کلی ریسمان‌های LED را برای نورپردازی بالای سقف نشیمن، پشت دیوارها و درون سقف‌های کاذب به‌صورت لامپ نور مخفی مورداستفاده قرار می‌دهند. ریسمان LED در اصل از یک لوله پلاستیکی تشکیل شده که تراشه‌های LED را در آن جاسازی کرده‌اند و معمولاً قطر این ریسمان‌ها چیزی در حدود 5/1 تا 5/2 سانتی‌متر برآورد می‌شود. نور ایجاد شده از ریسمان‌ها به‌روشنی نور ایجاد شده توسط پنل‌ها و نوارها نیست و البته رنگ آنها کمی به آبی تمایل دارد. این ریسمان‌ها برای نورپردازی کردن فضای بیرونی منزل و ساختمان بسیار مناسب هستند، چون به‌واسطه یک لوله پلاستیکی محافظت می‌شوند و همین امر سبب افزایش طول عمر آنها خواهد شد. استفاده از این ریسمان‌ها در پاسیو و پله‌ها، مسیرهای ورودی، راهروها و غیره نیز، انتخاب بسیار مناسبی هستند. 

·         لامپ LED  هوشمند و سقفی

LEDهای سقفی نوع دیگری از دسته لامپ نور مخفی هستند که در حالت کلی درون یک جعبه قرار داده می‌شوند. در کنار این لامپ‌ها که درون جعبه هستند موتوری نیز قرار داده شده که از گرم‌شدن بیش از اندازه این چراغ‌ها جلوگیری خواهد کرد و همین امر سبب شده است که این نوع چراغ LED نسبت به سایر چراغ‌ها از نور، کیفیت و دوام بیشتر و بالاتری برخوردار باشند. چراغ‌های هوشمند LED که با همین عنوان لامپ هوشمند تولید و به بازار عرضه می‌شوند. کنترل این لامپ‌ها از طریق تلفن همراه، شبکه وای‌فای، تبلت و سایر گجت‌های موجود در بازار خواهد بود.

تنها کافی است که اپلیکیشن کنترل‌کننده این چراغ‌ها را دانلود کرده و بر روی سیستم خود نصب کنید تا به‌راحتی بتوان آنها را کنترل و نور و روشنی آنها را در حد و اندازه موردنظر خودتنظیم کرد. البته هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی مانند لامپ نور مخفی، مزیت‌های فراوانی نیز دارد که این تنها یکی از آنها بود. ناگفته نماند که چراغ‌های LED در اندازه، شکل، رنگ‌های مختلف و طیف نوری متفاوتی تولید شده و روانه بازار می‌شوند که به طور حتم می‌توانند تمام سلیقه‌ها را پوشش دهند.

نکات مهم ضمن خرید لامپ نور مخفی

باتوجه‌به توضیحات و انواع لامپ نور مخفی موجود در بازار، بهتر است در قدم اول برای خرید موقعیت و مکان موردنظر خود را مشخص کنید. آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، نشیمن و پذیرایی، اتاق‌خواب، نمای ساختمان، راهرو و غیره باتوجه‌به عملکردی که دارند، به روشنایی و نور مناسب خود احتیاج خواهند داشت. پس بهتر است که پیش از هر کاری موقعیت و کاربری موردنظر خود را مشخص کنید و با درنظرگرفتن آن، لامپ نور مخفی موردنیاز خود را تهیه کنید.

خروج از نسخه موبایل