نکاتی که حتما باید برای سیم‌کشی ساختمان هوشمند توجه کرد

سیم‌کشی ساختمان هوشمند همانند سیم‌کشی ساختمان به روش قدیمی یا سنتی است. اما بااین‌حال تفاوت‌های عمده و اندکی با یکدیگر دارند. در سیم‌کشی ساختمان هوشمند، قبل از اقدام به هر کاری بایستی نقشه اتوکد در اختیار متخصصان و مهندسان مربوط به سیم‌کشی قرار بگیرد. متخصصان سیم‌کشی هوشمند با داشتن اطلاعات لازم در این زمینه و بنا بر ویژگی‌های ساختمان، طراحی‌های لازم برای سیم‌کشی را انجام می‌دهند. در مرحله اول از سیم‌کشی بایستی نقشه کلی از ساختمان از سمت مهندس برق ارائه شود.

ارائه نقشه موجب سرعت دهی و نظم بخشیدن به کارها می‌شود. اندازه و خط تراز در سیم‌کشی هوشمند جزئی از مرحله دوم است. لازم به یادآوری است که اندازه و خط تراز به‌وسیله لیزر‌های مخصوص یا شیلنگ تراز انجام می‌گیرد. بعد از تعیین مکان‌های سیم‌کشی، لوله‌ها و قوطی برق، عملیات کنده‌کاری را انجام می‌دهیم. این کار با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته صورت می‌پذیرد. قوطی گذاری و لوله‌گذاری جز دو مرحله آخر انجام کار سیم‌کشی ساختمان هوشمند هستند. با اجرای دقیق تمامی مراحل سیم‌کشی ساختمان هوشمند به بهترین نحو انجام می‌گیرد.

مواد موردنیاز برای سیم‌کشی ساختمان هوشمند

مواد موردنیاز برای سیم‌کشی ساختمان هوشمند معمولا متفاوت هستند. برای استفاده از هرکدام یک از ابزار‌ها بایستی شیوه صحیح کاربرد را بلد باشید. استفاده صحیح هرکدام از وسایل در نهایت، باعث می‌شود تا کار سیم‌کشی ساختمان به بهترین نحو انجام گیرد. متر برای اندازه‌گیری، مولتی متر برای تست جریان، سیم‌لخت‌کن برای اتصالات، چسب نواری برق برای پوشش، انبردست، چراغ‌قوه، تراز، سیم‌چین و پیچ‌گوشتی جزئی از وسایل الزامی برای کار هستند. از جمله مواد موردنیاز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. سیم تلفن، رشته افشان
  2. کابل‌های مختلف در سایز و تنوع گوناگون
  3. کابل CAT6 یا CAT5
  4. کابل‌های rgb59، HDMI و Audio
  5. کابل rs232

نکته مهم در تهیه مواد موردنیاز جهت سیم‌کشی ساختمان هوشمند، میزان توجه و دقت به کیفیت اصلی مواد است. اگر کیفیت مواد استفاده شده بالا، مرغوب و از بهترین نوع باشد، مطمئنا بهترین سیم‌کشی برای ساختمان انجام می‌شود.

تفاوت سیم‌کشی ساختمان هوشمند و سیم‌کشی سنتی

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، سیم‌کشی ساختمان هوشمند در سیستم مدرن و سیم‌کشی در روش سنتی مانند هم هستند؛ اما در روش هوشمند باید اتوکد استفاده شود. در سیم‌کشی هوشمند تمام سیم‌ها به داخل تابلو برق وصل می‌شوند. هر‌کدام از اتصال‌ها، ماژول‌های متفاوتی دارند. به همین دلیل مصرف سیم 30 تا 35 درصد بیشتر می‌گردد. وجود کابل CATS در روش هوشمند الزامی است.

هدف از استفاده این نوع کابل، کنترل کردن و برقراری ارتباط بین قطعات در سیم‌کشی ساختمان هوشمند است. همچنین در سیم‌کشی ساختمان هوشمند، تابلو برق حکم جعبه فیوز در برق‌کشی سنتی را دارد. امروزه در بیشتر ساختمان‌ها از روش سیم‌کشی هوشمند استفاده می‌شود. از همین رو پیشنهاد ما به شما استفاده از این روش است.

سیم‌کشی هوشمند ساختمان چه مزایایی دارد؟

مزایای سیم‌کشی ساختمان هوشمند از سیم‌کشی سنتی بسیار بیشتر است. علاوه بر فواید استفاده از این روش در ساختمان‌های مدرن، توسط متخصصان بسیار پیشنهاد می‌شود. در ادامه به چند مورد از مزایای این روش اشاره می‌کنیم.

  1. قابل‌کنترل کردن سر خط‌های اصلی روشنایی منازل
  2. قابلیت هوشمند شدن تمامی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان
  3. افزودن قابلیت مشاهده و کنترل کردن دوربین‌های مداربسته در ساختمان‌های مسکونی و خاص به‌صورت 24 ساعته
  4. انجام‌پذیری اعلام حریق به روش سیستماتیک در روش سیم‌کشی ساختمان هوشمند
  5. ایجاد محیطی امن برای سیستم‌های امنیتی دیتاسنتر
  6. اداره کردن محیط خانه و کار مطابق با میل اشخاص. چرا که در این روش برنامه‌نویسی خاص و امکان برنامه دادن مستقیم وجود دارد.
  7. کنترل از راه دور تمام وسایل برقی، اعم از وسایل صوتی، تصویری و…
  8. صرفه‌جویی در استفاده از انرژی برق به‌صورت چشمگیر.

با استفاده از این روش از مزایای بالا و سایر مزایای دیگر می‌توانید بهره‌مند شوید. امروزه سیم‌کشی ساختمان هوشمند یکی از آپشن‌ها و گزینه‌های مثبت برای ساختمان است. ازاین‌رو این نوع ساختمان‌ها راحت‌تر به فروش می‌روند و امکانات بیشتری خواهند داشت.

نکات بسیار مهم در سیم‌کشی هوشمند ساختمان

در عصر امروز، سیم‌کشی ساختمان هوشمند یکی از امور مهم برای صاحب ساختمان و ساکنان آن به‌حساب می‌آید. به همین دلیل این کار باید به بهترین شکل انجام شود. برای اجرای این کار به بهترین نحو، بایستی یک سری اصول و نکات را رعایت کرد.

چرا استفاده از سیم‌کشی ساختمان هوشمند بهینه است؟

سیم‌کشی ساختمان هوشمند امروزه طرف‌داران خاص و زیادی پیدا کرده است. برای استفاده از بالاترین تجهیزات و به‌روزترین امکانات ساختمانی می‌توانید از این نوع سیم‌کشی استفاده کنید. این شغل به‌خاطر سختی‌ها و خطراتی که دارد یکی از سخت‌ترین کارها به‌حساب می‌رود؛ بنابراین، برق‌کار زمان سیم‌کشی و کار باید از تمامی اصل‌های در نظر گرفته شده و عنوان شده، پیروی کند تا بتواند کار را با نتیجه‌ای خوب به اتمام برساند.

اتمام کار به بهترین نحو باعث شناخته شدن برقرار و رضایت کارفرما می‌شود. این کار ممکن است هزینه‌های بالایی داشته باشد. اما در عصر تکنولوژی بهترین روش برای سیم‌کشی ساختمان، سیم‌کشی ساختمان هوشمند است.

خروج از نسخه موبایل