معرفی انواع چراغ خطی و کاربرد آن در مکان‌های متفاوت!

امروزه انواع چراغ خطی در اکثر دکوراسیون‌ها و فضاهای عمومی قابل‌استفاده هستند به این دلیل که استفاده از انواع چراغ خطی برای اکثر معماران و طراحان، از ضروری‌ترین ابزار روشنایی و دکوراسیون است. طراحی انواع چراغ خطی نسبت به هدفی که در آن قرار دارد، انجام می‌شود و در تمام فضاهای عمومی و خصوصی ممکن است وجود داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این مطلب ، مقاله ۵ دلیل استفاده از چراغ خطی برای زیبایی منزل را مطالعه کنید.

از چه زمانی انواع چراغ خطی وارد زندگی ما شد؟

درگذشته روش‌های مختلفی از روشنایی و انواع مختلفی از نورپردازی وجود نداشت و فقط در نزدیکی خرده‌فروشی‌ها، انبارها و مکان‌های پررفت‌وآمد، لامپ‌های رشته‌ای ضعیفی قرار داشت. روشنایی خطی برای اولین‌بار در ساختمان‌ها در حدود دهه ۱۹۵۰ در مکان‌های صنعتی با استفاده از لوله‌های فلورسنت دیده شد. همچنین با استفاده از رشد فناوری، بیشتر مورداستفاده قرار گرفت و در مکان‌های تجاری نیز طرف‌داران بسیاری پیدا کرد.

با افزایش تقاضا انواع چراغ خطی، تولید محصولات زیباتر با عملکرد بهتر نیز افزایش یافت و زمانی که لامپ‌های ال‌ای‌دی در اوایل دهه ۲۰۰۰ در دسترس قرار گرفت، شاهد جهش‌های بزرگی در تولید انواع چراغ خطی بودیم.

انواع چراغ خطی معمولا در چه مکان‌هایی کاربرد بیشتری دارند و استفاده می‌شوند؟

انواع نورپردازی خطی در کاربرد‌های گسترده و فزاینده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند و در حال حاضر در فضاهای تجاری و صنعتی و آموزشی، انواع چراغ خطی مورد استقبال قرار می‌گیرند. علاوه بر موارد ذکر شده، در محیط‌های عمومی و پیاده‌روی نیز، چراغ‌های خطی رنگی موجب زیبا‌سازی شهر می‌شوند و افراد بسیاری نیز به این محیط‌ها جذب خواهند شد.

چراغ‌های LED و SMD در انواع و رنگ‌های مختلفی موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها برای بخشیدن جلوه‌های خاصی به طراحی داخلی و عمومی، کمک بگیرید. در ادامه به بررسی و معرفی انواع چراغ خطی به طور مفصل و دقیق می‌پردازیم تا بتوانیم مانند یک معمار و طراح حرفه‌ای، برای جذاب‌تر کردن فضای تجاری یا خصوصی خود ایده‌های خلاقانه‌تری با استفاده از چراغ‌های خطی به کار ببریم.

انواع چراغ خطی مناسب فضاهای داخلی و خارجی

۱- چراغ خطی توکار بدون لبه یا فریم

چراغ خطی توکار بدون لبه، یکی از انواع پرکاربرد و پرطرف‌دار نورپردازی محسوب می‌شود که برای روشنایی محیط‌های اداری و تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این چراغ‌ها برای ایجاد ظاهری متفاوت و شیک در فضاهای عمومی نیز، کاربرد‌های بسیاری دارند و برای تزئین مکان‌های خاصی، استفاده می‌شوند.

۲- چراغ خطی توکار لبه‌دار

از این مدل چراغ خطی بیشتر در ساختمان‌ها و فضاهای قدیمی‌تر، استفاده می‌کنند و برای روشنایی و برجسته‌کردن یک مکان یا کالای خاص، کاربرد دارد.

همچنین می‌توانید از چراغ خطی توکار برای تزئین منزل و آشپزخانهٔ خود بهره ببرید و جاهای مختلف خانه خود را بیش‌تر از هر زمان دیگری چشم‌نواز کنید.

۳- چراغ خطی روکار آویز

این مدل از انواع چراغ خطی، در اکثر طراحی‌های داخلی مورد استقبال قرار می‌گیرند و از گذشته تابه‌حال، طرف‌داران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

در آشپزخانه و همچنین در ویترین مغازه‌ها و روشنایی یک المان خاص در یک محیط عمومی، از این مدل استفاده می‌شود.

۴- چراغ خطی روکار لبه‌دار

با استفاده از طراحی مدرن و ترکیبی از نور و معماری در به‌کاربردن چراغ خطی روکار، می‌توانید زیبایی محیط اداری و آموزشی خود را چندبرابر کنید و آن‌ها را به مکان‌هایی آرام‌بخش و دور از استرس تبدیل کنید. پس این مدل از انواع چراغ خطی نقش بسیار مهمی در مدرن‌سازی طراحی داخلی و خارجی ایفا می‌کند و بسیار تأثیرگذار محسوب می‌شود.

۵- چراغ خطی آهنربایی

این یکی از بهترین انواع چراغ خطی است که از جدید‌ترین تکنولوژی حال حاضر پیروی می‌کند و در طراحی‌های جدید، جلوهٔ بسیار منحصر‌به‌فردی را ایجاد می‌کند. چراغ‌های ریلی آهنربایی یا مگنتی قادرند تا ۴۸ ولت را با استفاده از جریان DC در کل ریل جا‌به‌جا کنند و قابلیت‌های جدیدی را ارائه کنند و خود را از بقیهٔ انواع چراغ خطی متمایز کنند.

۶- چراغ خطی توکار دفنی

یکی از انواع چراغ خطی، چراغ خطی توکار دفنی است که بیشتر در فضاهای عمومی و باز قابل‌استفاده هستند و در برابر آلودگی‌ها و گردوغبار مقاومت بالایی دارند و برای روشنایی خیابان‌ها و جاده‌ها کاربرد‌های زیادی دارند.

اگر علاقه و کسب و کار شما در ارتباط با نورپردازی منزل و ساختمان است، حتما مقالات نورپردازی را مطالعه کنید.

برای استفاده از نورپردازی خطی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • درجه حفاظت یا IP

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که برای نورپردازی خطی باید در نظر بگیرید، درجه حفاظتی چراغ است، برای نورپردازی داخلی، مناسب‌ترین درجه حفاظتی ۲۰ است درحالی‌که بعضی چراغ‌ها درجه حفاظتی بالاتری دارند و از آن‌ها بیشتر در مکان‌هایی مانند استخر و سونا استفاده می‌شود.

  • مقدار روشنایی منبع نور چراغ خطی

یک نکته قابل‌توجه در مورد نورپردازی خطی این است که می‌توانید انواع چراغ خطی را به‌عنوان منبع نور اصلی استفاده کنید و از چراغ‌های جانبی پرهیز کنید. برای انجام این کار محاسبهٔ شدت نور موردنیاز در اولویت قرار می‌گیرد و نوع کاربری فضا، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

  •  CRI

اگر به زیبایی اجسام و اشیا اهمیت زیادی می‌دهید، انتخاب چراغ خطی با CRI بالا جزو اولویت‌های شما محسوب می‌شود و در نظر داشته باشید که  CRI بیشتر از ۹۵ مقدار استانداردی به‌حساب می‌آید.

در ادامهٔ مطلب به بررسی نکات مهم و کاربردی در نورپردازی مکان‌های مختلف و انواع دیگر چراغ خطی می‌پردازیم:

  • سقف و فضای ساختمان تجاری

همان‌طور که می‌دانید ساختمان‌های تجاری یکی از مکان‌های پرتردد افراد هستند که باید از میزان روشنایی بالایی برخوردار باشند، بنابراین هیچ جای ساختمان نباید تاریک باشد و بهترین گزینه برای رفع این مسئله، چراغ‌های خطی آویز هستند.

  • سقف و فضای ساختمان اداری

کارشناسان و متخصصان نورپردازی، تمایل به انتخاب چراغ خطی توکار برای مکان‌های اداری را دارند، چرا که نوری یکدست و کافی از خود ساطع می‌کنند.

  • سقف و فضای مراکز درمانی

بهترین گزینه برای روشنایی و نورپردازی این بخش، چراغ خطی توکار و آویز به‌حساب می‌آید و البته مکان‌های درمانی از جمله جاهایی است که شدت نور بالایی در آن‌ها به‌کاررفته است.

  • سقف و فضای فروشگاه

برای زیباتر نشان‌دادن ویترین و فروشگاه خود می‌توانید از انواع چراغ خطی روکار استفاده کنید و نورپردازی دکوراتیو را برای تزئین سقف فروشگاه خود در نظر بگیرید.

باتوجه‌به مواردی که در این مقاله گفته شد، قبل از طراحی و انتخاب چراغ خطی، به کاربرد و نقش آن در محیط توجه کنید و با استفاده از راهنمایی‌های بالا، بهترین نوع را در دکوراسیون داخلی و محیط خارجی خود استفاده کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ نکات استفاده از انواع چراغ خطی در محیط‌های متفاوت، با کارشناسان ما در وب‌سایت فروشگاه اینترنتی صنعت نور در ارتباط باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

خروج از نسخه موبایل