علت سوختن لامپ کم مصرف. عمر مفید این لامپ‌ها چقدر است؟

یکی از بزرگترین نکاتی که باعث فروش بالای لامپ‌های کم مصرف و LED شده، طول عمر زیاد آن‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای است. اما در حقیقت لامپ‌ها نمی‌توانند برای همیشه روشن بمانند. علت سوختن لامپ کم مصرف هم یکی دوتا نیست و اغلب مربوط به اشتباهات در استفاده و نصب آن‌هاست. در این مطلب از مقالات آموزشی وبلاگ سایت صنعت نور دلایل مهم این امر را بررسی کرده‌ایم تا از بروز چنین مسائلی تا حد امکان پیشگیری کنید.

طول عمر مفید لامپ کم مصرف (led) و دلیل کاهش آن

با توجه به آنچه در مقاله انواع لامپ ال‌ای‌دی و مشخصات، کاربردهای آن گفته شد، انتظار می‌رود لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف در شرایط ایدئال بین 15،000 تا 50،000 ساعت عمر مفید دارد و این نکته مهم باعث شده که ارزش خرید آن‌ها بسیار بالا باشد. با این حال، چند موقعیت و نکته وجود دارد که می‌تواند علت کم‌نور شدن لامپ ال‌ای‌دی باشد.  مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1) استفاده از کلیدهای دیمر اشتباهی

کلید دیمر، همان کلیدهایی است که برای تنظیم شدت نور به‌صورت درجه‌ای بوده. یکی از مواردی که علت سوختن لامپ کم‌مصرف به شکل رایج است، مربوط به زمانی می‌شود که در مدارهای کم‌نور ناسازگار استفاده می‌شوند. در وهله اول، به یاد داشته باشید که لامپ‌های LED به طور پیش فرض قابل تنظیم نیستند. درحالی‌که می‌توانید از لامپ‌های LED قابل تنظیم در مدارهای غیرقابل تنظیم استفاده کنید، عکس این موضوع درست نیست، بنابراین قبل از نصب لامپ جدید این مورد را بررسی کنید.

ثانیاً، سوئیچ‌های دیمر قدیمی‌تر باتوجه‌به وات پایین لامپ‌های طراحی نشده‌اند و به‌جای تعویض لامپ، باید سوئیچ دیمر خود را تعویض کنید.

ثالثاً، مدارهای کم‌نور می‌توانند از نظر حداقل و حداکثر بار مشکل‌ساز باشند و باعث سوختگی لامپ شوند. اگر می‌خواهید حداکثر تعداد لامپ‌هایی را که می‌توانید استفاده کنید را بدانید، کافی است حداکثر وات سوئیچ را بگیرید و آن را بر وات لامپ‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید تقسیم کنید.

2) گرم‌شدن بیش از حد

یکی از مزایای لامپ‌های LED و کم مصرف این است که به اندازه لامپ‌های دیگر گرما تولید نمی‌کنند، اما به این معنی است که می‌توانند کمی به گرمای بیش از حد حساس باشند. این مورد هم می‌تواند علت سوختن لامپ کم‌مصرف باشد.

برای پیشگیری از این اتفاق لامپ‌های خود را خنک نگه دارید تا ببینید که دوام بیشتری خواهند داشت. اول از همه، اطمینان حاصل کنید که لامپ‌هایی که استفاده می‌شود برای اتصال خیلی بزرگ نیستند. سازگار بودن به آن معنا نیست که پایه و لامپ هم‌اندازه هستند و در پایه به راحتی پیچیده می‌شود. اگر اتصالات محصور دارید، مطمئن شوید که لامپ‌هایی که استفاده می‌کنید  با آن سازگار هستند.

علاوه بر این، مطمئن شوید که از حداکثر توان نور تجاوز نمی‌کنید. این عامل هم یکی از دلایل کم‌نور شدن لامپ ال‌ای‌دی است، زیرا آنها به قدرت کمی نیاز دارند. اگر از چراغ‌های ال‌ای‌دی به صورت  فرورفته در جایی استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که با عایق پوشانده نشده‌اند، زیرا جریان هوا را مسدود می‌کند.

3) اتصال نامناسب

اتصال نامناسب یک عامل دیگر سوختن لامپ کم‌مصرف است و هنگام استفاده از لامپ‌های E14 یا E27 رخ می‌دهد. مطمئن شوید که آنها خیلی محکم یا شل نیستند. اگر خیلی شل است، فقط باید به آن چرخش بیشتری بدهید تا از ایمن بودن نقاط تماس اطمینان حاصل کنید.

اگر لامپ را خیلی محکم به داخل پیچ کرده باشید، ممکن است به طور تصادفی زبانه سوکت را فشرده کرده باشد. زبانه فلزی در سوکت را بررسی کنید. اگر در زاویه 20 تا 30 درجه قرار ندارد، می‌توانید اتصالات را تعویض کرده یا از یک انبردست برای خم کردن زبانه در جای خود استفاده کنید. قبل از انجام این کار مطمئن شوید که برق را از کنتور قطع کرده‌اید. اگر هم ادوات اتصالات شما قدیمی‌تر است، ممکن هست نقاط اتصال در طول سال‌ها فرسوده شده باشند، در این صورت زمان آن رسیده که یک اتصال جدید تهیه کنید.

4) بالا بودن ولتاژ خانه

اگر ولتاژ در خانه شما خیلی زیاد است مطمئن باشید که متهم ردیف اول در کم‌نور شدن لامپ ال‌ای‌دی و علت سوختن لامپ کم‌مصرف همین است. اگر همه لامپ‌ها در خانه شما خیلی سریع می‌سوزند، یا روشن‌تر از آنچه باید باشند، ممکن است مشکلی در منبع تغذیه شما وجود داشته باشد.

در ایران، ولتاژ استاندارد حدود 230 ولت در 50 هرتز است، بیشتر از این ولتاژ باعث شده هر لامپ به‌سرعت بسوزد. اگر مشکوک به این موضوع هستید، با یک برق‌کار خبره تماس بگیرید تا ولتاژ را آزمایش کند و در این صورت با اداره برق منطقه خود تماس بگیرید.

5) خرابی و آسیب Led لامپ کم‌مصرف

همیشه احتمال کمی وجود دارد که یک لامپ بی‌کیفیت و خراب از دست کنترل کیفیت بلغزد و بسته‌بندی شود. یا بعد از خرید لامپ، هنگام حمل و نقل آسیب ببیند. اگر تمام راه حل‌های بالا را امتحان کرده‌اید و اما هیچ‌کدام علت سوختن لامپ شما نبود، ممکن است مشکل از خود محصول باشد.

بسیاری از تولیدکنندگان لامپ یک بازه زمانی برای تعویض لامپ در صورت بروز مشکل دارند و  محصولات آن‌ها تحت پوشش ضمانت‌نامه قوی هستند. در این مواقع می‌توانید برای تعویض لامپ خود بدون هزینه خاصی اقدام کنید و دیگر شاهد کم‌نور شدن لامپ‌های ال‌ای‌دی خود نباشید.

چند نکته پایانی در مورد علت سوختن لامپ کم‌مصرف

کم‌نور شدن یا سوختن لامپ کم‌مصرف امری گریزناپذیر است، اما باید توجه داشته باشید که همه موارد گفته شده امکان دارد در این امر دخیل باشد. همچنین ممکن است سیم‌کشی مکانی که لامپ استفاده می‌شود نیز معیوب شده باشد. در این‌گونه موارد به‌جای آنکه مستقیم وارد عمل شوید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرد تا خطرات احتمالی کم شود.

اگر هم تجربه خاصی در زمینه علت کم‌نور شدن لامپ‌های ال‌ای‌دی دارید یا مورد دیگری در مورد علت سوختن لامپ کم‌مصرف را می‌شناسید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و کاربران سایت صنعت نور به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل