راهنمای جامع نورپردازی نما

نورپردازی نما و تاثیرات شگفت‌‎انگیزش

آیا می‎خواهید نورپردازی نما در ساختمان به صورت کاملا چشمگیری داشته باشید؟ نمای ساختمان به‎عنوان اضلاع بیرونی ساختمان شناخته می‎شوند که از نظر معماری، یکی از مهم‎ترین عناصر طراحی به حساب می‎آیند. نمای ساختمان علاوه بر این‎که چارچوب کلی سازه را تعیین می‎کنند در عبور نور، عملکرد صوتی و بهره‎وری انرژی یک ساختمان نقش ویژه‏ای دارد. نماها بر دستیابی به زیبایی شناسی برتر تاثیر می‎گذارند و نورپردازی نماها با نور خود می‎توانند یک ساختمان خسته­کننده را به یک منظره چشم‎نواز واقعی تبدیل کنند چون با معماری برجسته بر ویژگی‎های کلیدی ساختمان تاکید دارد.

به گفته کارشناسان، ساختمان‌هایی با نورپردازی زیبا، جلوه‌ خاصی داشته و با خودنمایی محیط اطراف را زیباتر نشان می‎دهد. درواقع نورپردازی مناسب نما، تصور اولیه عالی از ساختمان ایجاد کرده و به‎طور قابل توجهی کارمندان و مشتریان را به خود جذب می‎کند. کارشناسان نورپردازی با دقت و ظرافت لامپ‌ها را نصب می‎کنند تا نما ساختمان را برجسته‌تر و زیباتر نشان دهند. یک پروژه نورپردازی نما که به خوبی برنامه‎ریزی شده باشد، جلوه بسیار خوبی از ساختمان ایجاد کرده و مشتریان را به‎طور قابل توجهی به خود جذب خواهد کرد.

انواع مختلف نما و پرطرفدارترین نورپردازی نما در ساختمان

طرح‌های معماری مدرن با انواع طرح‎های نما تزئین شده و نورپردازی به آن حال و هوای دیگری می‎بخشد. طبق نظریه و گفته‌های بسیاری از کارشناسان در این حوزه، طراحی نما ممکن است از نظر شکل یا دیزاین، کاملا متفاوت به‎نظر برسد اما زمانی‌که با نور طبیعی یا نور مصنوعی در طول شب روشن شود، ظاهر خود را  نسبت به ظاهر خود در طول روز تغییر می‎دهد چون جهت نور مدام تغییر می­کند. برخی از انواع نما و پیشنهادات نور عبارتند از:

1.       نماهای جامد:

نمای جامد به سطح دیوار صاف و بدون بافت اطلاق می‌شود. این نماها در درجه اول تحت تأثیر شرایط نور طبیعی (نور خورشید) قرار دارند با این حال سطوح بزرگ و یکنواخت را می‎توان با ساختار مشخص و الگوهای نور ارائه کرد.

منظور از نورپردازی نما به صورت پویا، نورپردازی نمای بیرونی ساختمان است که می‎تواند در پاسخ به محیط اطراف خود تغییر کند تا عملکرد خود را به حداکثر برساند. این موضوع می‎تواند به کنترل محیط داخلی در ساختمان کمک کرده و مصرف انرژی سیستم‎های خدمات ساختمان را به حداقل برساند. به این ترتیب نه تنها نمای ساختمان ایستا نبوده بلکه پویا نیز است و می‎تواند بر اساس نیاز و شرایط تغییر کند.

2.      نماهای عمودی تقسیم شده:

کارشناسان طراح می‎توانند از پرتوهای باریک نور برای تشدید تقسیم عمودی استفاده کنند. آن‌ها همچنین می‎توانند ترکیبی از نورهای بالا و پایین را برای تقویت نما در نظر بگیرند.

3.      نماهای افقی تقسیم شده:

نماهای افقی تقسیم شده می‎تواند سایه‎های طولانی و سنگینی را در نمای ساختمان ایجاد کند. با این حال این را می‎توان با افزایش افست نورپردازی از نما کاهش داد.

4.      نماهای سوراخ‎دار:

نماهای سوراخ‎دار نمایی مبتنی بر نوآوری است که امکان استفاده خ لاقانه از تکنیک‎های نورپردازی متعدد را فراهم می‎کند.

اهمیت نورپردازی نما

طراحی نورپردازی نما اگر به خوبی برنامه‎ریزی شده باشد، در درجه اول به برجسته کردن ویژگی‎های اصلی ساختمان کمک می‎کند. علاوه بر این می‌توان از آن برای افزودن حس هنری به فضای بیرونی با سایه استفاده کرد. براساس تجربیات تولیدکنندگان در حوزه نورپردازی محیط‌های تجاری، برجسته کردن یک ویژگی باعث می‎شود که آن ویژگی بیش‌تر جلوه کرده و نتایج کاملاً متفاوتی ایجاد کند.

نورپردازی نما به صورت پویا

همچنین نورپردازی نما به صورت پویا می‌تواند در مقیاس ماکرو و یا میکرو باشد. منظور از مقیاس ماکرو، تغییراتی در پیکربندی آن با استفاده از قطعات متحرک می‎شود و منظور از مقیاس میکرو، تغییراتی است که بر ساختار یک ماده تأثیر می‌گذارد. نورپردازی نما به صورت پویا در اندازه ماکرو ممکن است شامل تهویه قابل تنظیم یا سایه خورشیدی متحرک باشد که برای بهینه سازی مقدار گرمای خورشیدی و نور مرئی ورودی به ساختمان استفاده می‎شود و یا شامل سیستم‎های روشنایی نور روز می‎شود که می‎توانند به حداکثر رساندن نور طبیعی روز کمک کنند. نورپردازی نما به صورت پویا در اندازه میکرو، شامل روش‎هایی برای تولید انرژی هستند که می‎توانند سیستم‌های گرمایش، سرمایش و تهویه و همچنین نیاز به روشنایی مصنوعی و انرژی ساختمان را کاهش دهند.

مناسب‌ترین چراغ‎ها برای نورپردازی نما

1.       نورافکن نما:

استفاده از نورافکن نماها برای برجسته‌تر کردن جزئیات نما و همچنین جلوگیری از ایجاد سایه در نورپردازی نما کاربرد بسیاری دازند. در روند اجرایی این نوع نورپردازی، باید در نظر داشت که پروژکتورها باید در فاصله مشخصی قرار گیرند. محل قرارگیری هر یک از آن‌ها به شکل نما یا ساختمان بستگی دارد اما به لطف فناوری ال ای دی (LED) با فرمت بسیار کاهش یافته، می‎توانیم آن‌ها را در هر نقطه از نما که تمایل داشته باشید قرار دهید.

2.      چراغ‌های فرورفته:

چراغ‌های فرورفته یکی از موارد مورد علاقه در نورپردازی نما هستند و نه تنها گزینه مناسبی برای تامین نور مستقیم بوده، بلکه چراغ‎هایی با محافظت بسیار بالا در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. فقط باید از آن‎ها در صورت وجود فضای کافی و دارای لوازم ضد انعکاس استفاده شوند چون استفاده از چراغ‌های فرورفته در نورپردازی نما، در عبور و مرور عابران پیاده در خیابان اختلال ایجاد نمی‌کند و این ویژگی بارز چراغ‌ها محسوب می‌شود.

3.      دیوارکوب:

 از دیوارکوب در نماها به عنوان یک عنصر تزئینی برای برجسته­کردن نقاط خاصی استفاده می‎شود. دیوارکوب‎ها زمانی استفاده می‌شوند که فضای کافی در نما برای استفاده از سایر چراغ‌ها وجود نداشته باشد.

4.      لامپ‎های خطی:

لامپ‎های خطی در بالکن‎ها و قرنیزها کاربرد دارند. در ساختمان‎های مدرن از لامپ‎های خطی به‎عنوان سطحی برای ایجاد عناصر سبک معماری مانند لوله‎های نور استفاده می‎شود.

مزایای استفاده از نورپردازی نما به صورت هوشمند

نورپردازی هوشمند نما دارای مزایایی است که عبارتند از:

  1. کاهش مصرف انرژی (تا 70 درصد)
  2. حفظ و تنظیم سطوح روشنایی متناسب با هر لحظه
  3. ارائه تجربه مناسب و دل‌انگیز
  4. ایجاد صحنه‏های سفارشی و برنامه‏ریزی شده
  5. ایجاد جلوه زیبا و لوکس به نما

در مورد نورپردازی نما بیشتر بدانیم!

نمای ساختمان به‎عنوان اضلاع بیرونی ساختمان شناخته می‎شوند. نورپردازی نماها با یک راه‎حل حرفه‎ای نورپردازی در فضای باز، جلوه‎های چشمگیری را ایجاد می‌کند که می‎تواند زیبایی شناسی یک ساختمان را در شب افزایش دهد. این جذابیت کلی را تکمیل کرده و رنگ پایانی پر زرق و برق را به ساختمان اضافه می‎کند. نماهای ساختمان بر زیبایی تأثیر می‎گذارند و اینجاست که نورپردازی نما جلوه می‎کند. زمانی که نماها را با نور روشن می‌کنید، یک ساختمان متوسط را به ساختمانی شگفت انگیز تبدیل کرده و تا حد زیادی بر ویژگی‎های ساختمان تأکید می‎کنید.

خروج از نسخه موبایل