5 تاثیر شگفت انگیز نورپردازی در نمای منزل

نورپردازی در منزل

قرار دادن نور در نمای ساختمان تأثیر بسزایی در زیبایی و نتیجه نهایی طرح دارد. یکی از فاکتورهایی که در زیبایی و جلب نظر یک بنا حرف اول را می‌زند، نورپردازی است. یکی از مهم‌ترین ابعادی که  مشتری را مجاب می‌کند، که البته اصول و قوانین خاص خود را نیز دارد. این که بدانیم این فاکتور چگونه بهتر است اعمال شود، یعنی از چه نورهایی استفاده شود یا الگوی قرارگیری روشنایی‌ها در نما چگونه باشد، همگی در نتیجه نهایی مؤثر هستند. در این مقاله ما به تأثیرات شگفت‌انگیز نورپردازی می‌پردازیم.

نورهای مناسب در نورپردازی نما

به‌طورکلی نورپردازی که برای نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شود، با درنظرگرفتن مصالح و همین‌طور سبک ساخت، به 3 روش نورهای دکوراتیو، استفاده از پروژکتور و همین‌طور نورهای رنگی اجرا می‌شود. هرکدام از این 3 مورد ذکر شده، تکنیک و مزایای خاص خود را دارند. به‌عنوان‌مثال از نور دکوراتیو زمانی استفاده می‌شود که هدف، ایجاد تمرکز بر یک بخش مشخص از ساختمان شما باشد درحالی‌که اگر از پروژکتور استفاده شود، هدف قسمت زیادی از سازه نما که از بتن، سنگ، چوب، شیشه خواهد بود. در نتیجه به‌خوبی می‌تواند مساحت و منطقه موردنظر را تحت پوشش قرار دهد.

اصول مهم برای نورپردازی نمای ساختمان

برای آنکه یک نورپردازی زیبا و تأثیرگذار که متناسب با مصالح و الگوی طراحی بنا شده باشد در نمای ساختمان خود داشته باشیم، باید به فاکتورهای مختلفی دقت کنیم. البته استفاده از یک نمای بی‌نظیر و خاص بیشتر به سلیقه و نظر کارفرما و طراح بستگی دارد که با رعایت اصول اولیه به‌راحتی می‌توانند نمایی زیبا و جذاب را طراحی کنند. یکی از اصول مهمی که باید در زمان طراحی نمای ساختمان به آن توجه کرد، منابع نوری باید مخفی و به‌صورت پنهانی طراحی شوند. البته بعضی از طراحان در طرح‌های مدرن و خاص خود ترجیح می‌دهند که منابع نوری را به‌صورت مشخص طراحی کنند.

اما به‌طورکلی بهتر است که در نمای بیرونی، منبع نور از دید عموم افراد پنهان باشد. می‌توانید برای  انواع نورهای خطی و لاینی مورد نیازخود از سایت صنعت نور تهیه فرمایید. موضوع مهم دیگر میزان و شدت نور است. طراح باید به‌شدت نور در بنا و همین‌طور میزان غلظت نوری روشنایی موردنظر خود، دقت کند. با این کار از میزانی که استاندارد و مطلوب است کمتر و یا احیاناً بیشتر نمی‌شود. یکی از فاکتورهایی که باید برای نورپردازی نما به آن توجه کرد این است که رنگ‌ها در طراحی باید با یکدیگر متناسب باشند، خصوصاً اگر قصد داریم نمای ساختمان خود را با رنگ‌های مختلف نور طراحی کنیم. این موضوع باید در اولویت بیشتری برای شما قرار داشته باشد.

نورپردازی ال‌ای‌دی

نورپردازی برای سبک‌های مختلف نما

به‌طورکلی تمامی سبک‌های نما در ساختمان‌سازی به نورپردازی احتیاج دارند. اگر نمای ساختمان شما به سبک مدرن که یک طراحی جسورانه و بسیار خلاقانه دارد، اولین موضوع و فاکتور مهمی که در بدو ورود به ساختمان موردتوجه قرار خواهد گرفت نورهای بکار رفته در نمای آن است. اگر نورهای نصب شده مناسب سبک طراحی بنای شما و قوانین و اصول جلوه بصری در آن رعایت شده باشد، به‌راحتی می‌تواند اشخاص را شگفت‌زده سازد. در نماهای رومی و کلاسیک که اخیراً بسیار باب شده با یک طراحی مناسب می‌توان جلوه بصری فوق‌العاده و بی‌نظیری به نمای ساختمان شما ببخشد. برای نورپردازی در مغازه هم می‌توانید ظ

اشکال نورپردازی‌ها برای نمای ساختمان

نورپردازی در نمای بیرونی یک ساختمان یا سازه با روش‌ها و تکنیک‌های متفاوت و مختلفی اجرا می‌شود. در ادامه قصد داریم تا کاربردی‌ترین و جدیدترین روش‌های به‌کاربردن نور در نمای ساختمان را با شما به اشتراک بگذاریم. برای نورپردازی سقف مکان مورد نیاز خود می‌توانید مقاله نورپردازی سقف کاذب را مطالعه نمایید

· نورپردازی به روش تأکیدی

یکی از روش‌های متداول و معمول که در بیشتر طراحی‌ها و در نمای عمده ساختمان‌ها دیده و مورداستفاده قرار می‌گیرد، روش طراحی نوری نقطه‌ای یا همان روش تأکیدی است. در این سبک نوری با بکار بردن نورهای خاصی با طیف رنگی تعیین شده بر روی قسمت‌های مشخصی از نمای ساختمان و سازه مانند بالکن‌ها و یا پنجره‌ها، تاکید منظم و واضحی بر این قسمت‌ها اعمال می‌شود. با این روش طراحی به‌راحتی می‌توان مناطق نورپردازی شده را از دیگر قسمت‌های نمای‌ساختمان، روشن‌تر و برجسته‌تر نشان داد.

· نورپردازی کل بنا

همان‌طور که اشاره کردیم نورپردازی یک فاکتور بسیار مهم برای ارائه یک طرح به کارفرما و متقاضیان است. طراحی نورهای یک بنا حتی این قدرت را دارد که یک طرح و نمای ضعیف را بسیار باشکوه نشان دهد و حتی یک نمای مجلل و باشکوه را به زشت‌ترین حالت خود به نمایش درآورد. پس نکته اینجاست که باید در طراحی، استفاده از طیف رنگی نورهای مختلف و شدت نوری متفاوت، دقت و حساسیت زیادی نشان دهید. در همین راستا اگر بنایی که قرار است طراحی نورهای نمای آن را بر عهده بگیرید یک بنای تاریخی و یا یک سازه قدیمی است، پیشنهاد ما روش نورپردازی برای کل بنا استفا‌ده کنید. این روش تنها راهی است که با آن می‌توانید ابهت و عظمت بنا و نمای خارج آن را برجسته و به بازدیدکنندگان ارائه دهید.

· نورپردازی نما به روش پس‌زمینه‌ای

در بین روش‌های مختلف نورپردازی، یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد و پرطرف‌دار طراحی نور روش پس‌زمینه‌ای است. این نوع طراحی به‌طورکلی یکی از جذاب‌ترین روش‌های بکار بردن نور در نمای ساختمان می‌دانند. در این روش با استفاده و اعمال روش‌های خاص، فضای ساختمان را از پس‌زمینه آن جدا کرده و آن را به شکل یک سایه نشان می‌دهند.

· نورپردازی با روش داخلی و خارجی در ساختمان

در این روش طراحی با استفاده از عناصر درونی و بیرونی سازه، نورپردازی انجام می‌شود. به عبارتی با استفاده از فیبرهای نوری، قراردادن لامپ‌های نئونی که در لبه‌ی نمای خارجی بنا و یا طراحی  نور عناصر نما مانند پنجره‌ها و بازشوها، می‌توان نما را برجسته‌سازی و به طور چشمگیری طراحی کرد.

ظاهر خیلی مهم است!

خوشبختانه و یا متأسفانه ظاهر در همه چیز مهم است. اینکه شما بتوانید در طراحی و ساخت یک بنا ظاهر را شکیل و خاص نشان دهید، کمک شایانی در جلب نظر متقاضی کرده و گام اول برای قبول شدن طرح خود را برداشته‌اید. نورپردازی همان فاکتوری است که اگر هوشمندانه و با حساسیت بالا انجام شود، تأثیر فراوانی در نتیجه نهایی کار خواهد داشت. شما می‌توانید برای اجرا و طراحی با کیفیت نورپردازی بنای خود به سایت صنعت نور مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل