لامپ SMD چیست؛ نکات مهم و مزایا

smd lamp

لامپ SMD مدت‌زمان کمی است که توانسته در میان کاربران خود جایگاه ویژه‌ای را کسب کند. یکی از جدیدترین انواع لامپ‌های LED که اخیراً توجه کاربران را به‌شدت به خود جلب کرده، همین لامپ‌های SMD هستند. تکنولوژی این لامپ‌ها به دلیل ایجاد تغییرات فراوانی که در چراغ‌های LED شده و در نهایت منجر به بهبود عملکرد این نوع از چراغ‌های روشنایی شده است. ما در این مقاله قصد داریم تا ساختار لامپ‌های SMD و همین‌طور مزایای فراوانی که برای کاربران فراهم می‌کنند را برای شما شرح دهیم. برای مشاهده بیشتر لامپ‌های SMD می‌توانید به سایت صنعت نور مراجعه کنید.

light smd

تعریف کلی لامپ SMD

واژه لامپ SMD مخفف Surface Mounted Device است و به‌صورت اختصاری آن را با نام لامپ SMD می‌شناسیم. این نوع لامپ که در زیرگروه لامپ‌های LED قرار گرفته، از جمله لامپ‌هایی است که به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالا هم در عملکرد و هم در طراحی، محبوبیت فراوانی دارد و در سیستم‌های روشنایی ساختمان‌ها به‌شدت مورداستفاده قرار گرفته است.

به‌طورکلی از ابتدای دهه ۱۹۶۰ میلادی بود که فناوری ساخت لامپ‌های LED وارد بازار شد و همگام با پیشرفت تکنولوژی و به دلیل تک‌رنگ بودن لامپ‌های LED و همچنین پایین بودن بهره نوری آن‌ها، لامپ‌های SMD وارد بازار شدند. لامپ‌ SMD به دلیل تنوع رنگی بالا، کارآمدتر بودن، حجم کمتر، وضوح دید بالاتر، زاویه دید مناسب‌تر و در آخر مقرون‌به‌صرفه بودن و صرفه‌جویی زیاد در انرژی، به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت.

قسمت‌های مختلف لامپ‌ SMD

مانند تمام وسایل الکتریکی، لامپ‌ SMD نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده است که ما در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

· بدنه در لامپ‌‌های SMD

هر لامپ‌ SMD از 3 قسمت تشکیل شده، بدنه، درایور یا یکسوکننده و بُرد LED که در کنار یکدیگر لامپ‌های SMD را تشکیل می‌دهند. بدنه در این نوع لامپ‌ها اشکال گوناگونی دارد، مانند شکل حبابی، نواری، پنلی و پروژکتوری که هرکدام برای اهداف و موقعیت‌های خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که لامپ‌ SMD بر اساس فرم بدنه‌ای که دارد، دسته‌بندی می‌شود.

یکی از این ساختارها لامپ حبابی شکل بوده که به نام ادیسونی نیز در بازار معروف است. در اصل این نوع لامپ شکل لامپ‌های رشته‌ای قدیمی را دارد که از بدنه آلومینیومی، پایه و یک روکش حباب مانند از جنس پلاستیک تشکیل می‌شود. قابل‌ذکر است که در این نوع لامپ‌های حبابی به‌جای آلومینیوم از پلاستیک فشرده و سرامیک بهره گرفته‌اند و باید گفت که از جمله خصوصیت‌های این لامپ‌ها، کاهش انتقال حرارت مؤثر از لامپ است.

· مدار یکسوکننده یا درایور در لامپ SMD

در لامپ‌های SMD یکسوکننده یا همان درایور سبب می‌شود برق ۲۲۰ ولت شهری به برقی با ولتاژ مثبت ۴۰ تا منفی ۴۰ تبدیل شود که این توانایی بستگی به توان ورودی در تراشه‌های لامپ SMD دارد. از جمله موارد مهمی که طول عمر لامپ‌های  SMD را مشخص می‌کند همین مدارهای یکسوکننده یا درایورها هستند که به طور معمول در طول عمر پایین و خراب‌شدن این لامپ‌ها نیز نقش بسیار زیادی دارند. یکی از مشکلاتی که در این لامپ‌ها دیده شده، سوسو زدن آنها است که اگر یک تراشه SMD در لامپ LED بسوزد، هیچ‌کدام از تراشه‌های دیگری که در این لامپ وجود دارند روشن نشده و نور لامپ کاملاً قطع خواهد شد.

· بُرد در لامپ‌های SMD

بُرد در لامپ‌های SMD به طور معمول از جنس آلومینیوم، پلاستیک فشرده و سرامیک است که تراشه‌های مورداستفاده در این قسمت پایه ندارند و بر روی یک صفحه به‌صورت کاملاً سطحی لحیم شده و مونتاژ می‌شوند که به این عملکرد مونتاژ سطحی لامپ SMD گفته می‌شود. این تراشه‌ها را بر اساس ولتاژ و جریانی که برای خروج از درایور در نظر گرفته شده به اشکال سری و موازی بر روی صفحه قرار داده شده و چاپ می‌شوند. به طور معمول لامپ‌های  LED حبابی دو ورودی مثبت و منفی دارند اما در دیگر لامپ‌های SMD مانند پروژکتورهای بزرگ، ۸ عدد ورودی مثبت و منفی موازی در نظر گرفته شده و اجرا می‌شوند.

مزیت‌ها و ویژگی‌های لامپ SMD

تراشه‌های طراحی شده برای لامپ‌های SMD شباهتی به لامپ‌های LED ندارند و گلوله‌ای شکل نیستند، بلکه از یک ساختار کاملاً مسطح بهره برده‌اند. این تراشه‌ها زاویه پرتویی بسیار بیشتر و بزرگ‌تری نسبت به لامپ‌های LED را در اختیار شما قرار می‌دهند که به دلیل عدم استفاده از پوشش اپوکسی متمرکزکننده بر روی لامپ SMD،  زاویه‌های پرتویی تولید شده توسط این لامپ، به‌صورت کاملاً یکنواخت و یکدست پخش خواهند شد. ناگفته نماند که باتوجه‌به دیودهای مورداستفاده داخلی در لامپ‌های SMD، تراشه‌ها می‌توانند 4،2 و یا 6 پایه اتصالی داشته باشد.

برای طراحی این تراشه از یک مدار کاملاً جداگانه در هر دیود استفاده می‌شود و این تراشه‌ها به طور معمول ولتاژی مابین 8/2 تا 2/3 ولت دارند و با آن روشن می‌شوند، البته ناگفته نماند که رایج‌ترین میزان 3 ولت در نظر گرفته شده است. تراشه‌های لامپ SMD قابلیت استفاده از طیف‌های نوری RGB را دارند و به همین دلیل به‌راحتی می‌توانند در سه رنگ اصلی سبز و قرمز و آبی تولید شده و پشتیبانی شوند و همین امر باعث ایجاد یک ترکیب قدرتمند در لامپ‌های LED نوع SMD شده است.

· تنوع رنگ زیاد لامپ SMD

تراشه در لامپ‌های SMD این قابلیت را دارد که ۳ دیود را در خود جای دهد و این یک پیشرفت چشمگیر در صنعت تولید لامپ‌های LED است. به همین دلیل شما می‌توانید هر رنگی را که دوست دارید برای سطح نور خروجی لامپ خود، در نظر بگیرید و برای هر یک از دیودها رنگ موردعلاقه خود را تعریف کنید.

تراشه‌های بکار رفته شده در لامپ SMD نور بسیار زیادی دارند و تنوع رنگی که در آنها ارائه می‌شود، سبب شده است که به‌صورت بسیار گسترده‌ای در لامپ‌های LED که به شکل نواری طراحی شده‌اند مورداستفاده قرار گیرد. اتصالات اجزا در یک تراشه بکار رفته در لامپ SMD محدود است، به همین دلیل ساختار و اجزاء بکار گرفته شده همگی کوچک هستند. در نهایت تولیدکنندگان تراشه‌هایی با اندازه‌های بسیار کوچک در ابعاد 2/0 تا 4/0 میلیمتر را تولید می‌کنند که در این لامپ‌ها بسیار کاربردی هستند.

· مزیت‌های کوچک اما کاربردی

از جمله مزیت‌های دیگر لامپ‌ SMD این است که پرتوهای نوری را به‌صورت کاملاً یکنواخت گسترش داده و روشنایی که ایجاد می‌کند سبب آزار چشم و خیرگی نمی‌شود. علاوه‌برآن این لامپ‌ها طول عمر زیادی دارند و کیفیت بالای نوردهی در آنها سبب شده تا به محصولاتی محبوب تبدیل شوند. روشنایی و نورپردازی یکنواخت و بدون تیرگی، همچنین کم‌شدن گرمای تولید شده توسط لامپ‌ها و صرفه‌جویی در استفاده از انرژی، دیگر ویژگی‌ها و مزیت‌های این لامپ‌ها بشمار می‌رود. زاویه تابش قابل تنظیم است و حتی لنزهایی که به‌عنوان لنزهای متمرکزکننده مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توانند به‌راحتی زوایای دلخواه را برای شما ایجاد کند.

از دیگر اشکالاتی که در لامپ‌های قبلی وجود داشت این بود که گرمای تولید شده از آنها بسیار زیاد بود، ضمن اینکه باعث اتلاف شدید انرژی می‌شدند که این امر در لامپ‌های LED با تکنولوژی SMD به‌شدت کاهش‌یافته است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی تعداد دفعات زیاد و بالای خاموش و روشن شدن لامپ‌های SMD سبب کاهش طول عمر و یا خراب‌شدن آنها نخواهد شد. تغییر رنگ لامپ‌ها به‌واسطه استفاده از پهنای پالس به‌راحتی امکان‌پذیر است. لامپ SMD در کمتر از ۲۰ میکروثانیه روشن شده و به اوج روشنایی خود می‌رسد، ضمن اینکه این نوع لامپ‌ها فاقد پرتوهای فرابنفش و همین‌طور مادون‌قرمز هستند و به‌واسطه این امر آسیبی به چشم کاربران نرسیده و آلودگی محیطی به وجود نمی‌آید. در آخر باید اضافه کنیم که شدت و قدرت نور در این نوع لامپ به‌هیچ‌عنوان کاهش نخواهد یافت.

تحولی چشمگیر در صنعت روشنایی

پیشرفت تکنولوژی موضوعیتی نیست که فقط در یک بعد خود را نشان دهد و در تمام تجهیزات و وسایل اطرفمان براحتی می‌توانیم این موضوع را تماشا کنیم. در هر حال دنیای امروز با سرعتی باور نکردنی به سمت نو شدن و بروز شدن در حال حرکت است و اجتناب از آن غیر ممکن خواهد بود. در سال‌های اخیر لامپ‌های مورد استفاده در منازل و یا دیگر کاربری‌ها موجود تغییرات چشمگیری داشته‌اند که سبب تنوع روزافزون محصولات در این صنعت شده‌است. میتوانید برای تهیه انواع لامپ‌های SMD و حتی LED به سایت صنعت نور مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل